CLANEK

 

10. díl: Hardcore: "Sbíječka je moje pomalejší ségra".

Přípona -core v názvu hudebního stylu většinou nevěstí nic "dobrého". S několika málo takovými žánry jsem vás již v předchozích dílech seznámil, ovšem to byl jen zlomek toho, co ďábelsky rychlá elektronická scéna nabízí. Přijde mi, že až poměrně hodně nejrůznějších škatulek nabízí tato hudba na to, jak relativně málo je ve světě rozšířená. A najít rozdíly mezi nimi? Pro necvičené ucho a možná i pro to pravidelně cvičené je to občas problém, vždyť co je nejvíc slyšet z této hudby? Rytmus! Sám jsem nedávno v rytmech breakcoreu, speedcoreu a dalších odnoží hardcoreu strávil dobrých pár desítek minut v rámci wasted stage na Sperm Festivalu 2007 a musím vám říct, že to byl hodně silný zážitek. Proto díl o této větvi elektronické hudby rozhodně nemůže chybět.

 

Dnes si opět, jako minule v případě uk garage, jednotlivé žánry patřící do skupiny hardcoreu rozebereme samostatně. O některých stylech, jako scouse house, freetekno či hardcore breaks jsem již psal v některých z předešlých dílů encyklopedie EDM a tak se o nich v tomto díle již zmiňovat nebudu.

UK HARDCORE

UK hardcore je velmi široký termín, který zhruba popisuje evoluci hardcore rave scény ve Velké Británii na počátku 90. let (viz také díl o breakbeatu a drum'n'bassu). Tento styl zahrnuje celou škálu hudebních stylů a vlivů a dle mého názoru by se dal klidně chápat dvojím způsobem, stejně jako termín uk garage, tedy že zaštiťuje celou řadu subžánrů, které si probereme v zápětí.

The Prodigy

První hardcore producenti a kapely jako The Prodigy, Hyper-On Experience, DJ Jonny B nebo Sonz of a Loop da Loop Era zazářili v období, kdy se objevilo tvrdší techno a experimentovali s breakbeatem, ze kterého se postupně vyvinul jungle a drum'n'bass. Nejrannější podoba UK hardcore, které si svůj první vrchol zažilo v roce 1992, byla kromě výrazných syntezátorových breakdownů a tvrdého techna charakterizována i samply z nejrůznějších filmů, kreslených seriálů a dalších médií.

Současná podoba uk hardcoreu je značně odlišná od kořenů tohoto stylu. Obsahuje více vokálů, také jsou úspěšné cover verze populárních hitů přetvořených právě do kabátku hardcoreu. Oblibu si tato nová podoba získala hlavně u mladších posluchačů v Austrálii, Kanadě, Japonsku nebo Spojených Státech.

Interpreti: CUBE::HARD, DARREN STYLES, V.A.G.A.B.O.N.D, GAMMER

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-ukhardcore-Dougal_and_Gammer-The_Takedown.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: DOUGAL & GAMMER – "The Takedown"

HAPPY HARDCORE

Happy hardcore je formou elektronické hudby, pro kterou je klasicky charakteristické rychlé tempo, v tomto případě mezi 165-180 BPM, časté mužské či ženské vokály se "sentimentálními" texty a jakýmsi "happy" soundem, který jej odlišuje od povětšinou temnějších odnoží jiných hardcore žánrů. Ve své původní formě býval tento žánr charakteristický častými riffy piana. Blízce příbuzný je happy hardcore holandskému gabberu.

Z raveu se happy hardcore vyvinul v letech 1991 až 1993. Ve Velké Británii dosáhl vrcholu v letech 1994 až 1997 a pronikal hojně do mainstreamu i díky tamnímu mediálnímu vlivu Mixmagu. Nové labely vznikaly jak houby po dešti také v Americe, Kanadě či Japonsku. Svojí zásluhu na rostoucí popularitě happy hardcoreu má také kompilační série Bonkers, kterou z valné většina namixoval Hixxy, Shareky, Dougal nebo Scott Brown, přední DJové a producenti tohoto stylu. Kompilace čítá na 17. dílů a každý rok vychází dva z nich na dvou až čtyřech discích.

Info: Oficiální web věnovaný happy hardcoreu se nemůže jmenovat jinak, než www.happyhardcore.com.

Současný happy hardcore se celkem liší od toho svého původního a například v něm už tolik nenajdete ony klasické piano riffy, jaké byly provařené v 90. letech. Současná podoba je velmi euforická, čerpající hodně z tranceu, jaký byl populární koncem 90. let na Ibize. Happy Hardcore se opět těší větší popularitě od roku 2005, když musel přečkat několikaletý odliv fanoušků, ale i producentů a labelů.

Blumchen

Interpreti: BLÜMCHEN (BLOSSOM), HIXXY, DOUGAL, BANANAMAN, ANABOLIC FROLIC

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-happyhardcore-scott_brown-elysium_plus.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: SCOTT BROWN – "Elysium Plus+"

Video: I takhle můžou znít slavní Queeni. Kdo pamatuje na kompilaci Queen dance Traxx s povětšinou úchylnými předělávkami, tak mezi nimi mohl naleznout i tuto happy hardcoreovou "bombu" německé krásky Blümchen

FREEFORM HARDCORE

Freeform hardcore je jedna z forem hard dance music, která se ve svých počátcích nazývala také trancecorem. V roce 1999 se tento žánr oddělil od happy hardcoreu jako samostatná větev a název dostal díky DJi Sharkeymu z uskupení Nu Energy Collective. Do té doby byl freeform s happy hardcorem velmi podobný. Zvuk freeform hardcoreu je značně variabilní a svobodný a v jisté míře experimentální jako u podobných free forem jiných hudebních žánrů, jako například freeform jazz, broken beat či wonky techno. Rychlost má nad 170 BPM. První oficiální skladba tohoto žánru nese název "Ultraworld 5" a na svědomí ji má DJ Eclipse.

V současné době má freeform s popularitou na růžích ustláno v Británii, Skandinávii a Austrálii. V severní Americe momentálně mnoho producentů happy hardcoreu přechází také na freeform styl.

Interpreti: SCOTT BROWN, CARBON BASED, A.M.S., GAMMER, CLSM, TRIXXY, BRISKY, JUSTRICH, KEVN ENERGY

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-freeform-brisky_and_trixxy-back_to_the_top.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: BRISKY & TRIXXY – "Back To The Top"

HARDSTYLE

Hardstyle je hudební styl, který patří do rodiny tranceu (hard trance), avšak velmi blízko má také nu style gabberu (viz dále). Občas se mu říká názvem "hardbass". Charakteristický je pro něho rovný 4/4 rytmus, basová linka jako u gabberu a různorodé, avšak čisté a melodické samply. Nezřídka kdy je hardstyleová produkce doplněna o nejrůznější efekty jako například "reverb" (jeden zvuk prodloužený o své ozvěny do prostoru). Místo zde mají také časté breakdowny či krátké breakbeatové pasáže. Rychlost skladeb se většinou pohybuje mezi 140 a 150 BPM. Mnoho hardcoreových producentů produkuje také hardstyle, který je hardcoreu podobný, avšak více přístupný širšímu spektru lidí. Hardstyle je po boku Nu-NRG (přetvořený hudební styl Hi-NRG, který vznikl v 80. letech; podobný je uplifting tranceu nebo mainstreamovému evropskému houseu, jen s rychlejším tempem) a gabberu nejčastěji hrán v Británii zatímco ve zbytku Evropy je více populární méně tvrdší hard trance a klasický hardcore.

Hardstyle nejčastěji pochází z Holandska, Itálie, Švýcarska, Německa a Španělska. Jeho popularita pomalu, kromě Británie, roste i v jiných koutech světa a zeměmi zaslíbenými se mu stávají například Spojené Státy, Izrael, Belgie, Polsko, Švédsko, Finsko, Norsko, Estonsko, Dánsko či Jižní Afrika. Populární je také v Austrálii či Malajsii, kde je především díky obrovské obliby tamního tradičního "tance" Melbourne Shuffle, známého také jako "shuffling".

Video: V následujícím videu se můžete naučit základní kroky tance Melbourn Shuffle, kterými na nejslavnějších hardstyleových eventech, jako jsou třeba Sensation Black či Q-dance, můžete oslňovat všechny ostatní

A tady je už praxe s muzikou :)

Poznámka: Variací na shuffling je tanec nazývaný "stomping".

S postupným rozšířením se také i hardstyle začíná pomalu ale jistě škatulkovat do určitých kategoriích a momentálně užívané jsou čtyři:

- Holandský hardstyle: tvrdší a temnější, než ostatní podstyly hardsytelu. Typický je pro něj revers basové linky či obscénní vokály.
- Italský hardstyle: střídmější hardstyleová forma, pro které jsou charakteristické větší melodické breakdowny a gangsta texty ve vokálech.
- Španělský hardstyle: rychlé tempo s jemnější basovou linkou. Typický pro tento subžánr jsou hymnické melodie. Velmi blízko má zvuk španělského hardstyelu k happy hardcoreu.
- Nu-style: měkčí basová linka, než u ostatních podob hardstyleu. Nejsou tak časté různé efekty jako reverb či revers basové linky. Nu-style pomalu vytlačuje v Holandsku tamní odnož.

Jedna ze známých DJských postav hardstyle scény – DJ Lady Dana.

Interpreti: TATANKA, TECHNOBOY, HEADHUNTERZ

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-hardstyle-tatanka-mess-up.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: TATANKA – "Mess Up"

HARDCORE TECHNO

Hardcore techno, kterému se může říkat třeba také hardcore dance music nebo jen zkráceně hardcore je jedním ze stylů, který se dá současně jako samostatný žánr, chápat i jako jeden ze zaštiťujících termínů pro celou řadu hardcore žánrů, obdobně jako UK hardocre nebo termín "hard dance". Proto se v jeho případě také často uvádí plejáda podstylů, z nichž většinu si v tomto dílu rozepisujeme samostatně.

Hardcore techno se objevilo v první polovině 90. let a to hlavně v Holandsku, Německu a Velké Británii. Styl je typický svým rychlým tempem a zdeformovanými a spíše atonálními samply a zvuky. Ve svých počátcích vznikal především v domácích prostředích na programech jako Fruity Loops Studio či Reason. Často proto vznikaly prvotní nahrávky v tomto žánru spíš pro potěšení samotných umělců, než pro nějaký zisk.

Interpreti: PAUL ELSTAK, LUNA-C, NOSFERATU, NEOPHYTE

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-hardcoretechno-paul_elstak-show_no_fear.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: PAUL ELSTAK & FIRESTONE – "Show No Fear"

GABBER

Gabber nebo také gabba je jedním z hlavních subžánrů hardcore techna. Název gabber doslovně znamená "kámoš" či "přítel". V Rusku je zas tento styl známý jako "krassava", což v jejich jazyce znamená něco jako počeštělé slovo cool. První krůčky si na začátku 90. let odbyl tento žánr v Rotterdamu. Typickým, dáli se to vůbec tak říct, páč typické je rychlé tempo pro všechny níže i výše uvedené žánry, je pro něj BPM mezi 150 a 220. Nejčastějšími tématy, kterých se gabber dotýká jsou násilí či drogy. Hudebně jde o fůzi techna a industrialu s temnou, agresivní atmosférou. Za první gabba track se považuje skladba "We Have Arrived" od Mescalinum United, která vyšla v roce 1990.

Animace – hakken

Hakken (Hakkúh) je název tance, který se vyvinul v Holandsku v tamní hardcore a gabba scéně. Zde se ještě můžete podívat na pohyb nohou detailněji.

Rozlišují se dva základní žánry gabberu, oldskool a nuskool a jejich odlišujícím prvkem je rychlost skladeb. Oldskool se drží prastaré tradice gabberu a málokdy jej zastihnete v rychlosti pod 160 BPM. Nuskool je pak naopak pomalejší, i pod 150 BPM.

Víte, že: Na začátku 90. let se gabber spojoval s rozvojem neofašistického hnutí v Německu a americkém středozápadě. Nicméně mnoho fandů gabberu se od těchto aktivit distancovalo a stejně tak mnoho producentů gabberu protestovalo vokální formou ve svých skladeb proti rasismu (viz například tento release na Hardcore United Records nebo třeba track "Fuck The Nazism" od Hellcore ).

Interpreti: SCOTT BROWN, MECCANO TWINS, LADY DANA, ROTTERDAM TERMINATION SOURCE, MESCALINUM UNITED

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-gabber-the_viper-bulletproof.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: THE VIPER – "Bulletproof"

SPEEDBASS

Absolut Speedbass

Speedbass je hudební žánr, který v sobě spojuje mnoho jiných stylů celkem širokého záběru. Mísí v sobě vlivy houseu, gabba, hardcoreu, ale třeba i žánru, docela klidného, glitch či mashup stylů. Občas zní tento styl spíše jako hudební satira, no posuďte sami níže v ukázkách.

Interpreti: FABULOUS 23Z, EL CUNTO, METASOCK, BATHYST

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardocre-speedbass1-dj_tendraw_and_the_gypsies_dog-vocal_tripe.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka 1: DJ TENDRAW AND THE GYPSIES DOG – "Vocal Tripe" (I'm Gonna Hurt You Mix)

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-speedbass2-bathyst-biotron_tanaka.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka 2: BATHYST – "Biotron Tanaka"

Poznámka: Vše o speedbassu najdete na www.speadbass.net

Víte, že: Na internetu se dá najít také název "spitbass", o kterém jsem toho zatím příliš mnoho nenašel, snad jen kratičkou, několikasekundovou hudební ukázku "čehosi". Těžko říct, zda jde o regulérní hudební žánr anebo jen vtip producentů :) Na Youtube jsou nicméně pouze takto krátké ukázky. Zadejte výraz "spitbass" a vyjede vám toho víc.

BOUNCY TECHNO

Bouncy techno se kromě tohoto názvu skrývá také za jmény happy gabber, funcore (oba dva názvy pocházejí z Holandska, funcore se začal používat až v roce 1995) či tartan techno (Skotský termín od roku 1994). V roce 1992 ho dala světu především Velká Británie a Holandsko. Zpočátku bylo silně ovlivněno hudbou, která se již na scéně pohybovala a to hlavně ve Skotsku, severovýchodní Anglii a severním Irsku, kde evropské techno (převážně z Belgie a Itálie) bylo obecně velmi populární. Hudební charakteristika bouncy techna je tempo mezi 160-180 BPM, 4/4 beat a převážně bass drum.Výšky obstarávají hlavně hi-haty, tzv. clapping (tleskot), menší bubínky a výrazné cymbály.

Info: V letech 1995 a 1996 vyšly dva díly kompilací "Bouncy Techno Anthems" na labelech Rogue Trooper a Death Becomes Me. Několik desítek tracků převážně v duchu tohoto žánru tak můžete najít právě zde.

Nejspíš první skladbou v bouncy technu byl track "Hardcore Disco" od projektu Bass X, za kterým nestojí nikdo jiný, než Scott Brown, jehož zmiňuji v tomto díle hned několikrát a který se může pyšnit také titulem nejlepší hardcore DJ na světě. Bouncy techno prodělalo ve svém krátkém vývoji růst i pád a v nejbližší budoucnosti ho nejspíš nic dobrého nečeká, páč v oblibě ho pomalu, ale jistě střídá styl scouse house, kterému se také říká "bouncy house" či "donk".

Scott Brown

Scott Brown aka Bass X aka Lord Of Hardcore aka Genetik aka Scotchman aka Trance Fiction aka desítky dalších nicků :)

Interpreti: BASS X, SCOOTER, ULTRA-SONIC, DJ GIZMO, DAVIE FORBES, BASS REACTION, INFERNUS, MARC SMITH, CASIO BROTHERS

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-bouncytechno-Bass_Reaction-Technophobia.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: BASS REACTION – "Technophobia"

MÁKINA

"Mákina", "bakalao" nebo "poky". Podivné názvy, které na první pohled asi moc názvy hudebních stylů nepřipomínají. Přesto jimi jsou a svůj původ mají ve Španělsku. Svojí podstatou se blíží UK hardcoreu, ovšem najít v nich můžete i prvky bouncy techna a další vlivy. Oblasti popularity hardcoreu ve Španělsku jsou dvě hlavní:

1) centrální Španělsko, kde si své místo našel styl poky
2) pobřeží Středozemního moře v Katalánii a Valencie, kde je zas populární bakalao a mákina.

Asi nejznámější a nejoblíbenější kluby ve Španělsku, kde na tyto styly narazíte jsou Radikal v provincii Toledo a Pont Aeri v Barceloně. Mákina ovšem pronikla i jinam do světa a populární je třeba v severovýchodní Anglii, kde jí pomohl nastartovat DJ Scott.

Labely, ve kterých můžete naleznout tuto hudbu jsou ve Španělsku např. tyto: Bit Music, X-Que nebo Up Tempo. V Anglii pak třeba Force 10, v Itálii zas Sigma Recorde.

Info: Na internetu se informace o mákině šíří hlavně díky nejrůznějším fórům a komunitám. Velká je například ta francouzská anebo anglická. Zde naleznete i internetové radio.

Interpreti: PSYCOTIK, GREENSLEEVES, KLAX-ON, DA TEKNO WARRIORS, DJ MARIO FORCE

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-makina-greensleeves-bocaccio.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: GREENSLEEVES – "Bocaccio"

BREAKCORE

Breakcore je hudební žánr, který je charakteristický pro svůj breakbeatový rytmus, ovšem dovedený do maximálních extrémů. V polovině 90. let se vyvinul z hudebních stylů jako drum'n'bass, hardcore techno, IDM, mashup, industrial či noise.

Breakcore se začal vyvíjet v době, kdy tradiční techno a rave scéna více méně stagnovala. V takových chvílích lidé vždy prahnou po něčem novém, odlišném a svým způsobem rebelujícím a proto měl breakcore poměrně snadnou cestu vzhůru a osobě si troufám tvrdit, že ze všech hardcore podstylů patří k těm nejvíce oblíbeným a vyhledávaným. Prvotní breakcore pocházel hlavně z Londýna, Berlína a Newcastlu v Austrálii, kde mimo jiné sídlí pro breakcore důležitý label Bloody First Records. Mezi první producenty ranného pre-breakcoru patří Alec Empire, DJ Scud, Panacea, Christoph Fringeli a Nasenbluten. Fringeli pak popsal sound breakcoreu jako "hudební hybrid" spíše než jako samostatný hudební styl.

Venetian Snares

Prvotními labely, které promluvily do vývoje breakcoreu byly kromě Bloody First Records také Ambush Records a Digital Hardcore Recordings, kde v roce 1996 vyšlo album "The Destroyer" Aleca Empireho, které je považováno za první breakcoreové album vůbec. Současná podoba breakcoreu je různá. Mnozí umělci stále tíhnou k temným kompozicím, jako tomu bylo na počátku tohoto stylu a tak jej obohacují o vlivy třeba heavy meatlu či industrialu. Projekty jako Venetian Snares míchají extrémní tempo s vážnou hudbou a jiní producenti, jako Shitmat, Mothball Z nebo DJ Scotch Egg vmíchávají do breakcoreových nahrávek prvky happy hardocreu či různých mashupů a tvoří tak spíše zábavnější a méně "náročné" tracky.

Interpreti: VENETIAN SNARES, SHITMAT, BONG-RA, ALEC EMPIRE

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-breakcore-venetian_snares-chinaksi_rip.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: VENETIAN SNARES – "Chinaksi RIP"


BREAKBEAT HARDCORE

V případě tohoto stylu panuje určitá nejednotnost spolu s podobně nazvaným stylem "hardcore breaks". V různých zdrojích se uvádějí oba dva samostatně, nicméně jejich charakteristika a vlastně i historie je kolikrát duplicitní. Více o hardcore breaks žánru se dočtete v díle věnovaném breakbeatu. Jen pro připomenutí zmíním, že právě z tohoto žánru se vyvinul jungle resp. drum'n'bass na začátku 90. let. Tento žánr v sobě spojuje breakbeatový rytmus a samozřejmě vlivy hardcoreu.

Stěžejní nahrávky jsou například: The Scientist – "The Exorcist", The Prodigy – "Experience", Nookie – "Return Of Nookie" nebo Sonz Of A Loop Da Loop Era – "Far Out"

Interpreti: BRAINSTORMER, THE PRODIGY , PHUTURE ASSASSINS, DJ DELAY, STU CHAPMAN, SONZ OF A LOOP DA LOOP ERA

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-breakbeathardocre-Sonz_Of_A_Loop_Da_Loop_Era-Far_Out.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: SONZ OF A LOOP DA LOOP ERA – "Far Out"

Video: The Scientist – "The Exorcist"

DIGITAL HARDCORE

Digital hardcore je další z hudebních odnoží hardcore music. Vznikl kombinací hardcore punku (subžánr punk rocku vzniknuvší v severní Americe koncem 70. let) s elektronickou hudbou. Své základy má v Německu, kde se vyvinul během začátku 90. let.

Poznámka: Že o taneční scéně není mnoho literatury ke čtení je známá věc. Proto určitě stojí za zmínku publikace "Generation Ecstasy: Into the World of Techno and Rave Culture" od Simona Reynoldse, která vyšla v roce 1999 ve vydavatelství Routledge. V ní se dočtete i o hardcoreové scéně.

Digital hardcore je charakteristický pro své rychlé tempo, drsnost a jakýsi "postoj" čerpaný z punku. Z elektroniky čerpá hlavně ze stylů hardcore techno, drum'n'bass, inudstrial a noise music. Většinou v těchto nahrávkách uslyšíte elektrickou kytaru a vokály, které se dotýkají politických témat, převážně v pro-levicovém a anarchistickém duchu.

Atari Teenage Riot

Poprvé se digital hardcore objevil díky kapele Atari Teenage Riot, která se dala dohromady v Berlíně v roce 1992. Název tohoto stylu vymyslel frontman Alec Empire. Brzo se objevila v Německu řada podobných kapel a vznikaly první menší digital hardcore festivaly. Byť popularita stále rostla a to i koncem 90. let, stále je tento žánr velmi minoritní a producentů není mnoho. Z těch známějších jmenujme japonské trio The Mad Capsule Markets, kanadského Schizoida či washingtosnkou pětici Rabbit Junk.

Info: Co se honí hlavou jednomu z producentů digital hardcoreu, Alecu Epiremu, můžete zjistit v následujícím rozhovoru uveřejněném na serveru digitalhardcore.com

Interpreti: ALEC EMPIRE, COBRA KILLER, LOLITA STORM, ATARI TEENAGE RIOT, RABBIT JUNK, SCHIZOID, THE MAD CAPSULE MARKETS, AMBASSADOR 21

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-digitalhardcore-atari_teenage_riot-deutschland-has-got-to-die.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: ATARI TEENAGE RIOT – "Deutschland Has Got To Die"

TERRORCORE

Terrorcore, nebo jen terror, je hudební žánr, který vznikl kolem roku 1996 v USA. Krátce po svém vzniku se objevil i v Evropě a hlavně díky Holandsku a Německu se rozšířila tato hudba i mezi fanoušky na starém kontinentě.

Název nemá terrorcore jen tak náhodou. Jde v podstatě o rychlejší formu gabby, která v tempu 200 až 250 BPM snaží o vytvoření jakéhosi efektu teroru. Proto často jeho interpreti samplují heavy metalové nahrávky nebo hudbu z hororových filmů. Nicméně tento popis berte lehce s nadsázkou, protože terrorcore si mnozí vysvětlují různě a jednotná definice nejspíš neexistuje.

Video: Hudba se v hardcoreu často ani škatulkovat nedá a tak následující video neberte čistě za terrorcore, jistě by se dalo považovat i za speedcore. Každopádně jde o vtipné video, které potěší nejen příznivce nekompromisně rychlé muziky, ale i kresleného seriálu Spongebob.

Interpreti: DISCO CUNT, DJ NOISEKICK, QUATO, SCREAMERCLAUZ, M1DY, TERRORMASTA, DELTA9,

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardocre-terrorcore-drumcorps-botch_up_and_die.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: DRUMCORPS – "Botch Up And Die"

M1DY

SPEEDCORE

Speedcore je hudební forma vycházející z hardcore techna a bezpečně jí poznáte díky rychlosti. Rychlost je pro tento žánr naprosto zásadní a mnozí považují za nejnižší hranici úderů za minutu číslo 230. V minulosti se rychlost tracků pohybovala nejčastěji okolo 250, současná doba však nabízí nové možnosti a tak rychlost tracků šplhá klidně až ke čtyřciferným číslům (!)

Poznámka: V některých kruzích se speedcoreu přezdívá také stylem "extratone".

Speedcore jde proti všemu, co je v hudbě "obvyklé". Je nemuzikální, nekonvenční, rozzlobený, znechucený a agresivní. Prostě extrém! O nekompromisní bicí se nejčastěji stará starý známý Roland TR-909, o syntetické zvuky pak analogovo-digitální hybrid Roland Juno-106. Čistě digitální synthetizéry jsou u speedcoreu poměrně vzácné. Agresivitu tracků často stupňují producenti speedcoreu za pomoci samplů, nejčastěji z nejrůznějších násilných scén z filmů, například od Martina Scorseseho nebo Stanleyho Kubricka. Ve starších speedcoreových nahrávkách byly také populární samply herců Joa Pesciho nebo R. Lee Ermeyho.

D.O.A.

První oficiální speedcore interpret, tedy vlastě celé uskupení, bylo Disciples of Annihilation (D.O.A.), které vzniklo v roce 1993 v New Yorku. Jejich první album se jmenovalo New York City Speedcore a vyšlo v roce 1997. Ve stejný rok ovšem zemřel jeden ze členů D.O.A., Nick Marchetti a to také znamenal konec pro tento projekt.

Interpreti: D.O.A., SIMO MAMBRETTI, DJ PLAGUE, GABBA FRONT BERLIN, DJ UNIVERSE, THE DESTROYER

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-speedcore-gabba_front_berlin-halo.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: GABBA FRONT BERLIN – "Halo"

DARKCORE

Tvrdší, temnější a "současnější" obdoba hardcore music se nazývá darkcore. Reprezentují ho opravdu hutné a tvrdé beaty, agresivní vokály a psychedelické melodie a zvuky. Velmi podobnými žánry s nejasně stanovenými hranicemi jsou pak například noisecore, doomcore nebo spookycore. Noisecore snad jen obsahuje více skřípavých a praskavých zvuků, doomcore má lehce apokalyptický zvuk a spookycore zní strašidelně až děsivě.

Interpreti: ARMAGEDDON PROJECT, ENDORPHIN, HAMUNAPTRA, ENZYME X

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-darkcore-enzyme_x-The_Rosy_Lipped_Batfish.mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: ENZYME X – "The Rosy - Lipped Batfish"

RAGGACORE

Raggacore je zjednodušeně řečeno těžkotonážnější verze známého ragga jungleu. První náznaky raggacoreu je možno vysledovat v produkci britského jungleového producenta, který si říká Remarc, z poloviny 90. let. Tomuto chlápkovi se občas přezdívá "král amen breaku" pro jeho specifické užívání tohoto slavného samplu. Občas se v souvislosti s raggacorem užívají také názvy hudebních stylů jako yardcore, speedhall či sped up dancehall.

Interpreti: FFF, CARDOPUSHER, BLOODCLAAT GANGSTA YOUTH, KNIFEHANDCHOP, GENERAL MALICE, ZOMBIEFLESHEATER, LFO DEMON

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/hardcore-raggacore-The_Bug_and_Daddy_Freddy-Run_The_Place_Red_(AFX_mix).mp3 neexistuje na serveru]

Ukázka: THE BUG & DADDY FREDDY – "Run The Place Red" (AFX mix)

Poznámka: Mezi další styly hardcoreu se může řadit i tzv. jumpstyle, jakožto podstyl hardcore techna, který je charakteristický tvrdým beatem a žertovnými melodiemi (již dlouho se díky němu drží na vlně popularity německé trio Scooter). Stejně tak jde ovšem o klasický "tanec", který se na hardcore tancuje, jako je třeba výše uvedený hakken coby tanec pro styl gabber či malajský "shuffling". Existuje hned několik podob jumpstyleu rozdělených do kategorií oldskool jump, tekstyle/starstyle, hardjump, freestyle a duojump.

Video: Chcete se kromě shufllingu naučit také jumspytle? Tady je jedna z jeho podob v krátké učební lekci

Video: Takhle se tančí "doujump" v reálu

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016