REPORT
Report z koncertu Laurenta Garniera a z párty ZEN od Myclicka
Loni byl pro mÄ› tĂm univerzálnĂm DJem, kterĂ˝ tak snadno zvedne ruce vzhĹŻru a zamÄ›stná hlasivky, Tom Middleton, letos dalšà váženĂ˝ muĹľ se zarostlou tvářà – Laurent Garnier. Velká škoda, Ĺľe to Roxy nevyšlo znovu na narozky! V Akropoli dirigoval techno, jungle, dubstep, jazz a ambient, v Roxy pĹ™ihodil breakbeat, bootlegy, minimal i electro. Kapela neskonÄŤila dle oÄŤekávánĂ v hotelovĂ˝ch postĂ˝lkách a ÄŤtyĹ™i a pĹŻl hodiny mu pomáhala doplĹovat pohonnĂ© hmoty v tomto sloĹľenĂ: Benjamin - The Man With The Blue Shirt, Scan X – The Man With The Machines, Philipp - The Man With The Bald Head, a koneÄŤnÄ› druhĂ˝ Philipp – The Man With The Red Face!
Předloni jednou, letos dvakrát, za tři roky třikrát nebo All Night Long?
Stal se zázrak – ani ne po roce a pĹŻl od parádnĂho koncertu v rámci festivalu Move se Mistr vrátil a uĹľ ne v jednom, ale hned ve dvou klubech jsme mohli doslova koukat pod jeho dlouhĂ© šikovnĂ© chlupatĂ© ruce... Bude tu snad nynĂ jako doma a stejnÄ› jako Paul van Dyk, TiĂ«sto, Space DJz, Rush, Dave Clarke a dalšà zabere mĂsto všem talentovanĂ˝m nováčkĹŻm? NarozdĂl od výše jmenovanĂ˝ch by mi to vĹŻbec nevadilo, jedno však mohu prozradit hned na Ăşvod. Ani Palác Akropolis, ani klub Roxy se nemohou pochlubit tĂm, Ĺľe by svĂ© prostory dokázaly za tu dlouhou dobu od ohlášenĂ tĂ© úžasnĂ© zprávy vyprodat... Pro tyto účely musĂ ten pán zĹ™ejmÄ› udÄ›lat spoleÄŤnou desku s Tata Bojs ÄŤi vydat Ăşzce zaměřenĂ© CD a má pĹ™itom hned dva styly na vĂ˝bÄ›r – drum´n´bass nebo trance. Tak co to bude, monsieur? :) Po pĹ™edloĹskĂ˝ch zkušenostech z jeho praĹľskĂ© zastávky, kdy se opÄ›t projevil jako obrovskĂ˝ hudebnĂ nenasyta, jsem svou návštÄ›vu populárnĂho praĹľskĂ©ho klubu tentokrát nepodcenil a na mĂsto pĹ™ed jámu lvovou dorazil uĹľ ve ÄŤtvrt na osm pĹ™ipraven na postávánĂ v dlouhĂ©m zakroucenĂ©m hadu. Byl to opravdu strategickĂ˝ krok! Na šatnu jsem ÄŤekal pouhou minutku, do podzemĂ byl takĂ© vpuštÄ›n, jen na svĹŻj oblĂbenĂ˝ balkĂłn ne. :( BohuĹľel i zde uĹľ se lidi tĹ™ĂdĂ na normálnĂ smrtelnĂky a na ty velmi dĹŻleĹľitĂ©, pĹ™iÄŤemĹľ tajnĂ© heslo pro tento den znĂ: "Bez ÄŤervenĂ© pásky nahoru nelez!"
"Hey Scane, až ti takhle ukážu, tak to zmáčkni..."
NevadĂ, záhy jsem pochopil, Ĺľe s návštÄ›vnostĂ to tak slavnĂ© nebude. Abychom snad francouzskĂ©ho producenta nakonec neurazili, vĂte jacĂ oni jsou... Kdopak by odolal moĹľnosti stát pouhĂ˝ch pár krokĹŻ od muĹľe, kterĂ˝ MuĹľe s ÄŤervenou tvářà udÄ›lal muĹľem s ÄŤervenou tvářĂ? Jde se tedy vlevo aĹľ k pĂłdiu – tam jsou stojany pro dechy, tam jsou i ÄŤernĂ© kostky s basy, kterĂ© vám tak snadno vyrobĂ Ĺľaludek na vodÄ›. Je osm hodin, máme je tu a technickĂ˝ rider vypadá stejnÄ›. Kdo jinĂ˝ byl mohl bĂ˝t ve stĹ™edu pĂłdia neĹľ on, tolika srdcà šampiĂłn, po jeho levici ke klaviatuĹ™e usedá Benjamin Rippert, o mĂsteÄŤko v levĂ©m rohu pĂłdia se musĂ poprat mistĹ™i dlouhĂ˝ch dechĹŻ, tedy oba PhilippovĂ© - Anicaux a Nadaud. Ovšem pozor! Tentokrát bude ten dlouhĂ˝ stolek pokrytĂ˝ ÄŤernĂ˝m suknem sdĂlet spolu s pomocnĂkem... Ten druhĂ˝ notebook a ty dalšà mašinky bude totiĹľ obsluhovat jeho dobrĂ˝ kamarád, ÄŤlovÄ›k, jemuĹľ sám loni pĹ™emĂchal singl Midnight, Scan X. NÄ›jak nám za tu chvilku zlenivÄ›l, pĹ™edtĂm všechno zvládal ovládat sám. :) NaštÄ›stĂ ne, o to vĂce ÄŤasu pak mÄ›l na pobĂhánĂ po celĂ© dĂ©lce pĂłdia, dirigovánĂ, chlácholenĂ a naopak hecovánĂ jednotlivĂ˝ch muzikantĹŻ. Pro nÄ›koho zbyteÄŤnĂ© divadĂ©lko, pro jinĂ©ho rtuĹĄovitĂ˝ muĹľ, kterĂ˝ nevydržà chvilku v klidu a jako perfekcionista chce pĹ™edat jen to nejlepšà z nejlepšĂho. Nervy Scana X musely bĂ˝t silnĂ© jako lodnĂ lana. :(
Co je mu? NenĂ nemocnĂ˝?
I pĹ™esto, Ĺľe to on, sám velkĂ˝ Laurent, tohle všechno vymyslel a to on pĹ™ece nejlĂ©pe vĂ co a jak, hrabat mi neustále nÄ›kdo takhle do Ĺ™ĂzenĂ, strhnu volant vpravo, prásknu dveĹ™mi a vztekle mu odseknu: "Tak si to dÄ›lej sám, kdyĹľ jsi tak chytrej..." Vedle sebe pak vypadali jako Ĺľivotem protĹ™elĂ˝ taĹĄka a teprve se rozhlĂĹľejĂcĂ uliÄŤnĂk, kterĂ˝ dÄ›lá svĂ© prvnĂ velkĂ© chyby. Nakolik to bylo jen ono divadlo, aby za tÄ›mi notebooky nepĹŻsobili tak odpudivÄ› strnulĂ˝m dojmem, to moc dobĹ™e vÄ›dĂ jen oni dva a jak známo, zrovna oni nám to zcela urÄŤitÄ› nepovĂ. :) Tentokrát jsme se museli obejĂt bez projekce, svÄ›tla byla velmi citlivá k právÄ› se odvĂjejĂcĂmu pĹ™ĂbÄ›hu a ÄŤlovÄ›k se mohl alespoĹ plnÄ› soustĹ™edit na to, co mu tak ÄŤistÄ› a dynamicky mĂĹ™ilo vstĹ™Ăc... O dramatickĂ© momenty a ÄŤastĂ© zmÄ›ny nebyla nouze, stejnÄ› jako o teatrálnĂ gesta, kterĂ˝mi Laurent za mixážnĂm pultem doprovázel ĂşplnÄ› kaĹľdĂ˝ nájezd bicĂho automatu. VĹľdycky se ĂşplnÄ› zhroutil a škubal sebou tak, Ĺľe jste se zaÄŤali shánÄ›t po odbornĂkovi v bĂlĂ©m plášti. Ovšem jen co jste bez ĂşspÄ›chu otoÄŤili hlavu zase zpÄ›t, civÄ›l teÄŹ pro zmÄ›nu v záklonu na strop nad sebou se zasnÄ›nĂ˝m vĂ˝razem, vzápÄ›tĂ se rozebÄ›hl k jednomu z muzikantĹŻ, aby ho v jeho snaĹľenĂ poopravil a nenudil nás ani chviliÄŤku. KaĹľdou tu cestu na toaletou ÄŤi na bar jste si moc dobĹ™e rozmysleli. Jednak jste zrovna o to vaše mĂsteÄŤko nechtÄ›li pĹ™ijĂt a pak vás takĂ© stále udrĹľoval v napÄ›tĂ - málem jste zapomnÄ›li i mrkat, abyste o nÄ›co náhodou nepĹ™išli a zmÄ›ny tu byly opravdu na dennĂm pořádku.
A je vlastnÄ› nÄ›co, co neumĂte?
Tohle nebylo jen o snivĂ©m intru a následnĂ©m gradovánĂ veÄŤera – naopak! Sotva se poslednĂ smyÄŤka z těžkĂ˝ch kovadlin v Crispy Bacon koneÄŤnÄ› zauzlovala, vykouzlil nám tu na chvĂli prostĹ™edĂ, v nÄ›mĹľ by se tak pĹ™ĂjemnÄ› usĂnalo, tedy pokud uĹľ jste nÄ›kdy zavĂrali vĂÄŤka za zvuku táhlĂ© trumpety. :) Náhle se však ozval budĂÄŤek a ve sviĹľnĂ©m drum´n´bassovĂ©m kousku M Bass, v nÄ›mĹľ nechybÄ›la ani kvákadla, teÄŹ všichni v sále pozorovali levĂ˝ roh pĂłdia. Tahle vÄ›c byla totiĹľ napsána zejmĂ©na pro Philippa a Philippa a oni se rozhodnÄ› nenechali zahanbit! Ĺ˝e ani jeho tvorbu neminul dubstepovĂ˝ virus s poctivĂ˝m wobblem, dokázal ten charismatickĂ˝ pán o maliÄŤko pozdÄ›ji, zkrátka a dobĹ™e - tohle byla muzika, pĹ™ed nĂĹľ se rozhodnÄ› neutĂká a kterĂ© chcete mĂt stále plnĂ© uši... PĹ™edloni z logickĂ©ho dĹŻvodu ta zbrusu nová a těžko vyslovitelná Gnanmankoudji chybÄ›la, letos tu prostÄ› zaznĂt musela! Sama o sobÄ› i ze záznamu na ploše tÄ›ch deseti minut znĂ skoro jako megamix poskládanĂ˝ ze třà rĹŻznĂ˝ch trackĹŻ a teÄŹ si ji pĹ™edstavte live, kdyĹľ vám ji servĂruje tahle povedená parta. Jeden neustále ÄŤudlĂky deformuje zvuk a upĹ™enĂ˝m pohledem sleduje situaci na monitoru, druhĂ˝ obÄŤas utrousĂ nÄ›co do trumpety, tĹ™etĂ teprve ÄŤeká na prostor, ÄŤtvrtĂ©mu se z niÄŤeho nic prstĂky rozuteÄŤou po ÄŤernĂ˝ch a bĂlĂ˝ch klapkách a ten pátĂ˝, ten nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂ, tu neustále pobĂhá, zvedá ruce, kibicuje, šeptá jim do ouška a ono to pak spolu všechno tak drĹľĂ, tak dunĂ a tak pĹ™ĂjemnÄ› se ve výškách rozpadává i s tou milou ozvÄ›nou... Tak tohle byl vážnÄ› srdcervoucĂ zážitek.
Dobrá zpráva pro sběratele – ano, stále funguje!
Po stále rostoucĂch ovacĂch publika takĂ© mistra zajĂmalo, jak by mohl do ÄŤeštiny pĹ™eloĹľit ono "thank you," odpovÄ›dĂ mu však byl tak nesrozumitelnĂ˝ pokĹ™ik, Ĺľe zĹŻstal radÄ›ji i nadále u tĂ© "svĂ©" angliÄŤtiny. :) DĂky funkÄŤnĂmu mikrofonu jsme se takĂ© dozvÄ›dÄ›li, Ĺľe jsme teprve šestou zastávkou jejich Kleptomaniac tour a dĂky nÄ›mu takĂ© v jednom pĹ™ĂpadÄ› svĹŻj hlas vyuĹľil jako dalšà nástroj k dobru. Všechny ty dlouhĂ© sykavky nad dynamickĂ˝m základem byly pĹ™itom tolik pĹŻsobivĂ©! Scan X na chvilku vymÄ›nil mašinky za opravdickou kytaru a kaĹľdĂ© to jeho hrábnutĂ do strun se dalo srovnat s odbornÄ› vedenou masážĂ. Jako kdyby vám krásná Asiatka zrovna promnula namoĹľenĂ˝ sval - ano, tahle hudba byla lĂ©ÄŤivá, tahle hudba byla dĹŻmyslná a tahle hudba byla takĂ© vzpomĂnková... A bez The Man With The Red Face jsme nemohli jen tak odejĂt! Je zvláštnĂ, jak i po tolika letech urÄŤitĂ© vÄ›ci fungujĂ a kdyĹľ se vám jejich autor postavĂ tvářà v tvář, vypukne hotovĂ© šĂlenstvĂ. Je to ĂşplnÄ› stejnĂ© jako s prvnĂmi tĂłny Born Slippy, Firestarter i s God Is A DJ – staÄŤily tĹ™i ÄŤtyĹ™i vteĹ™iny a snad ani na ty lesy jste ještÄ› nikdy takhle nezaĹ™vali... Philipp Nadaud byl opÄ›t hvÄ›zdou a Laurent s mikrofonem mu vyrobil pĹ™ijetĂ, kterĂ© pĹ™ipomĂnalo vstup do sĂnÄ› slávy. Jako by si to však náhle uvÄ›domil, postupnÄ› obešel i ostatnĂ pány muzikanty a pĹ™i tÄ›ch jejich sĂłlech je takĂ© oznaÄŤkoval pĹ™ezdĂvkami, kterĂ© je v danĂ˝ okamĹľik co nejvĂce vystihovaly, vĹľdyĹĄ by jim to bylo lĂto. :( Nejsem velkĂ˝m fandou hitovek, nebĂ˝t však právÄ› tĂ©to skladby, moĹľná by se k nám tahle parta nikdy nepodĂvala, mnÄ› osobnÄ› ovšem u srdĂÄŤka zahřáli s ĂşplnÄ› jinou kompozicĂ. S ještÄ› staršà Acid Eiffel!
Ta nejdelšà pauza pĹ™ed pĹ™Ădavkem? TĹ™i hodiny!
UĹľ tehdy pĹ™ed lety mÄ› ony postupnÄ› se na povrch probublávajĂcĂ zvuky moc bavily a tolik tahle skladba, která vyšla pod hlaviÄŤkou projektu Choice, vonĂ po Detroitu, pĹ™esto jsem se ani tentokrát toho hypnotizovánĂ stále nemohl nabaĹľit. S takovĂ˝m zvukem tak snadno podlehnete. Tak ještÄ› jednu lomenou vÄ›c na samotnĂ˝ závÄ›r, co nejrychleji do šatny a klub vymÄ›nit za klub – jede se do Roxy! Jak vypadá jeho Ĺľivák uĹľ jsem vÄ›dÄ›l, ale od poslednĂho setu na Open Air Fieldu uplynulo uĹľ dlouhĂ˝ch šest let a tam jsem si ho urÄŤitÄ› neuĹľil od začátku do konce vzhledem i k ostatnĂm lákadlĹŻm. JakĂ˝ asi tak bude? TeÄŹ musĂme poÄŤkat, aĹľ si uklidĂ nádobĂÄŤko a dá si zaslouĹľenou vĂ©ÄŤu... Kdopak nám k tomu zatĂm bude vyhrávat? Roman Rai! A pĹ™epychovÄ›. ZEN v jeho podánĂ uĹľ dávno nenĂ o sladkĂ˝ch ÄŤi snivĂ˝ch melodickĂ˝ch linkách, hitovky tu nenajdete ani náhodou, stejnĂ© je to i s poÄŤtem zpĂvanĂ˝ch šlágrĹŻ... Roman roku 2009, to jsou pĹ™edevšĂm skladby bohatĂ© na zvuky, kterĂ© se stále pĹ™esĂ˝pajĂ z mĂsta na mĂsto, rytmická sloĹľka k sobÄ› mezitĂm pĹ™ijĂmá s otevĹ™enou náruÄŤĂ novĂ© a novĂ© bubĂnky, virbly, tleskánĂ a cinkánĂ a tak tu vznikajĂ dalšà neÄŤekanĂ© kombinace. ChvĂli hypnotizuje, chvĂli strašĂ, chvĂli vábà – chce to jen naslouchat a všem ÄŤtyĹ™em konÄŤetinám dát Ăşplnou volnost. I pĹ™esto, Ĺľe jste ještÄ› pĹ™ed chvĂlĂ jenom stáli, najednou vlajete v prostoru a ani netušĂte, jak k tomu vlastnÄ› došlo.
Tam se smál a tady se mračà – takhle. :(
Ne, ještÄ› ne... Ve tĹ™i ÄŤtvrtÄ› na jedenáct byl parket ještÄ› stále proĹ™ĂdlĂ˝, dal jim hodinku a teprve pak ji pustil, potĹ™eboval si pĹ™ece otestovat, jak na nÄ› bude pĹŻsobit. ĹeÄŤ je samozĹ™ejmÄ› o Velvet Dance ze stejnojmennĂ©ho EP. VJ Martin mu k tomu úžasnÄ› nabarvil plátno, respektive všechna tĹ™i plátna plus plazmy, osvÄ›tlovaÄŤ Ondra na opaÄŤnĂ©m balkĂłnu takĂ© poctivÄ› naslouchal a dĂry na parketu zalátal. Plnil se obstojnÄ› a s kaĹľdou minutou pĹ™ibĂ˝vali dalšà a dalšà obyvatelĂ©. Airto tÄ›m lĂnÄ›jšĂm a rozsezenĂ˝m vedle v chilloutu zatĂm pustil Cosmic Wild Boar od mĂ˝ch oblĂbencĹŻ L.S.B. a alespoĹ pro tento den vymÄ›nil elektriku za deep house, vĹľdyĹĄ ho má takĂ© rád! FrancouzskĂ˝ host se u lešenářskĂ© konstrukce objevil po jednĂ© hodinÄ› aĹľ s akademickou ÄŤtvrthodinkou, ale je to vlastnÄ› on? Tamten se smál od ucha k uchu, tenhle se mraÄŤĂ a ty jeho psĂ oÄŤi vypadajĂ tak posmutnÄ›le a unavenÄ›... Ĺ patnĂ˝ den? NároÄŤná cesta? OšklivĂ˝ telefonát? Nemoc? VelkĂ˝ vĂ˝dej energie? TÄ›m dole to bylo ĂşplnÄ› jedno a parket uĹľ zaplnili do poslednĂho mĂsteÄŤka. Sotva se objevil vedle Romana, kterĂ˝ mu pĹ™edával pracovištÄ› s tou novou verzĂ Passion od Gat Decor a s Timing od Guy Gerbera, zdvihl se bojovĂ˝ pokĹ™ik! Tak uĹľ o nÄ›m vĂ, uĹľ ho netrpÄ›livÄ› oÄŤekávajĂ... Naváže? VynutĂ si potlesk? Vynutil, ale zĹ™ejmÄ› neplánovanÄ›...
Jak malej Laurent...
Jeho prvnĂ CDÄŤko zaÄŤalo stagnovat a dlouhĂ˝ch patnáct vteĹ™in bylo ticho. To je pech! No, ticho... Ti dole se pustili do Ĺ™evu, on se snaĹľil pekelnĂ˝ stroj zase rozpohybovat, ale zatĂm stále marnÄ›. Nakonec se to pĹ™eci jen povedlo i bez účasti zvukaĹ™e a intro bez beatĹŻ, skoro jako z pera jeho krajana Jarreho, se teÄŹ po klubu pĹ™ĂjemnÄ› rozlilo do všech jeho štÄ›rbin... Jako kdyby kaĹľdá z tÄ›ch třà hodin (ano, to jsem si ještÄ› naivnÄ› myslel, Ĺľe jde o tĹ™i) byla tĂ©matická. Zpočátku hodnÄ› valivá hmota se stále se opakujĂcĂmi loopy, staršĂm zvukem i tvrdĂ˝mi Ăşdery byla po druhĂ© hodinÄ› vystĹ™Ădána breakbeatovĂ˝mi bootlegy. Sálem se teÄŹ nesl slavnĂ˝ MorrisonĹŻv refrĂ©n "Gloooooooria!" podebranĂ˝ zlámanou rytmikou, chvilku pĹ™edtĂm tu byli ke slyšenĂ Radiohead, samozĹ™ejmÄ› ne v originále, prostor tu našla i slavná E Talking od Soulwax a v sále to jen vĹ™elo. Pod všemi tÄ›mi svÄ›tly bylo strašnĂ© vedro, všechno teÄŹ na kousĂÄŤky rozĹ™ezával laser, opravdu bájeÄŤnou vizualizaci tu mÄ›li... A ten jeho ĂşsmÄ›v byl uĹľ zase širšà a širšĂ. Recept? Láhev vodky do kyblĂÄŤku, energy drinky a jeho parťáky za záda – funguje to bez chybiÄŤky! Nevtipkoval však jenom s nimi. OchotnÄ› pĂłzoval do foťákĹŻ, podepisoval obaly desek, tÄ›m zahraniÄŤnĂm fanouškĹŻm roztáhl tu jejich vlajku, pĹ™i kaĹľdĂ©m pĹ™etĂĹľenĂ udÄ›lal z rukou kĹ™Ădla a ti dole mu z nich zobali. I teÄŹ proĹľĂval ĂşplnÄ› kaĹľdĂ˝ z tÄ›ch beatĹŻ naplno, skákal do výšky, kynul pravaÄŤkou, toÄŤil se na mĂstÄ› – vážnÄ› mu letos bylo tĹ™iaÄŤtyĹ™icet? :) Je zkrátka ve skvÄ›lĂ© formÄ› a svĂ˝ch fanouškĹŻ si patĹ™iÄŤnÄ› vážĂ.
Možná jen někde ztratil hodinky...
NavĂc mixĂ©r je proti nÄ›mu ten pomalejšà bratr. ÄŚasto rychlosti obou pĹ™ĂstrojĹŻ srovnal bÄ›hem ÄŤtvrt minuty a ta nová skladba musela takĂ© co nejdĹ™Ăve ven! V tĂ© tĹ™etĂ hodince došlo i tĹ™eba na sedmdesátkovĂ© disko You Make Me Feel od pána, kterĂ˝ si Ĺ™Ăkal jednoduše Sylvester a to bylo následnÄ› vystĹ™Ădáno tou jeho nejznámÄ›jšĂ... Jak, Ĺľe se jmenuje? :)I tentokrát pĹ™i saxofonovĂ©m dovádÄ›nĂ nÄ›kolikrát upozorĹoval na fakt, Ĺľe ten, kdo ji tak brilantnÄ› zahrál, je tady spolu s nĂm, i tentokrát došlo na tu jeho zbrusu novou Gnanmankoudji a ani on nemohl odolat Guy Gerberovi s jeho Timing. Takhle barevnĂ˝ set tu poslednÄ› namĂchal Tom Middleton a klobouk dolĹŻ za jeho kvalitu! KterĂ˝ z tÄ›ch dvou je tedy vlastnÄ› král? Ĺ koda, Ĺľe se Laurent musel obejĂt bez mikrofonu - věřĂm, Ĺľe by nám všem mÄ›l co Ĺ™Ăci... I pĹ™esto byla ta atmosfĂ©ra neskuteÄŤná a Ĺľe svĹŻj stanovenĂ˝ ÄŤas pĹ™etáhne, se dalo tak nÄ›jak pĹ™edpokládat. JeštÄ› stále narvanĂ˝ klub jsem opouštÄ›l pÄ›t minut pĹ™ed pátou, kdy uĹľ dávno mÄ›l vyhrávat Martin Gredner, aniĹľ bych tušil, Ĺľe dojde ještÄ› na drum´n´bass. To uĹľ však znám jen z doslechu, stejnÄ› jako info o tom, kdy se uráčil novĂ©ho rezidenta koneÄŤnÄ› pustit k pĹ™ĂstrojĹŻm. Hodinky prĂ˝ ukazovaly zhruba tento ÄŤasovĂ˝ Ăşdaj: 5:40. "Laurente, vraĹĄ se – jsi sice blázen, ale máme tÄ› rádi!"Â
           Â