CLANEK

Recenze: M-Audio Trigger Finger

Pokud tvoříte hudbu za pomoci počítače a hudebních softwarů a koumali jste, jak si práci trošku usnadnit, už jste asi přišli na to, že používáním midi controlerů se dá práce jednak zrychlit a jednak zjednodušit. Na trhu je jich samozřejmě velká škála a není zas tak jednoduché správně vybrat. My vám to dnes zkusíme trošku ulehčit a budeme se věnovat 16 padovému midi kontroleru Trigger Finger.

RECENZE TECHNIKY VÁM PŘINÁŠÍ PHILIP T.B.C. A MAXISTORE. Recenzi provedl PHILIP T.B.C. (philiptbc.com, myspace.com/djphiliptbc), techniku zapůjčila prodejna pro dje – Maxistore.

Většina hudby, alespoň té „taneční“ je postavena na základě bicích a basy. A jak co nejjednodušeji nahrát bicí? Samozřejmě existuje několik způsobů. Pokud jste bubeník, tak je samozřejmě nejlehčí nahrát si bicí na živo, to nám ale vzniká problém kde a taky není tak jednoduché živé bící nazvučit. Jednodušší cesta pro producenty tedy je udělat si bicí komplet v nějakém softwaru. A zde máme opět několik možností. Jednak můžeme udělat bicí přímo v audio stopách a nebo v midi a použít k tomu příslusný nástroj. Pokud se rozhodneme pro midi, tak sem buď ty jednotlivé noty můžeme přímo nakreslit nebo je nahrát pomocí midi klávesnice. Náhrávat ale bicí pomocí midi klávesnice není zrovna jednoduché, jelikož midi klávesnice na to není úplně nejlépe uzpůsobena a jaksi se nám tam ty prsty vedle sebe nechtějí vejít. Já osobně jsem to párkrát vyzkoušel, ale pak jsem přišel na to, že je jednodušší pracovat v audiu a jednotlivé bicí tam kreslit ručně. Je to rychlejší a podle mě i jednodušší. A tady by pravděpodobně mohl přijít na řadu Trigger Finger.

Před pár desítkami let, když byl ještě hiphop v plenkách a kultura samplování teprve začínala, přišel na trh Akai s legendárním samplerem MPC 1000 a začaly se dít věci neskutečné. A právě z tohoto sampleru vychází základní myšlenka Trigger Fingeru. Akai MPC 1000 ale stojí několik desítek tisíc a to je problém. Přece si nebudu kupovat sampler jen abych si na něm nahrával bicí. Proč tedy nezkusit levnější a taky jednodušší variantu - Trigger Finger. 16 pogumovaných padů rozmístěných do čtverce čtyři krát čtyři ideálních pro nahrávání bicích, samozřejmě s možností importovat zde i jakýkoliv jiný zvuk.. Základní podstata Trigger Finger - MIDI kontroler sloužící k zadávání dat pro bicí a perkusivní zvuky, smyčky, jejich spouštění při živé produkci atd. Pod jednotlivé pady si totiž můžeme přiřadit jakýkoliv zvuk a ten následně ťuknutím vyvolat. Samotný kontroler je vyrobený z plastu (pravděpodobně tvrzeného) a vypadá celkem bytelně. Jednak ho můžeme volně položit na stůl na pogumované lišty, jednak ho přidělat na stojan pomocí kovového závitu přidělaného zespoda. Rozměry 27.9 x 25.4 x 5.7 cm a váha 1.20 kg jsou řekl bych ideální, ani příliš velký, ani příliš malý. Na vrchu se nachází celkem šestnáct gumových padů černé barvy, pojmenovaných celkem logicky P 1 až P 16, které jsou dominantou celého kontroleru, a které reagují jednak na sílu úhozu, tak rovněž na míru jejich stlačení - tedy jakýsi Aftertouch, známý z lepších klávesových nástrojů. Každý pad lze individuálně naprogramovat, ať se jedná o číslo noty, kterou bude vysílat, číslo CC, který bude vysílat tlaková citlivost, či Program Change apod. Nad skupinkou šestnácti padů nalezneme celkem osm otočných knobů, které nesou označení C1 až C8, a jsou jako všechny ostatní ovládací prvky TF detailně programovatelné. TF nabízí ještě čtveřici faderů F1 – F4, nacházející se vlevo od sekce padů. Fadery mají celkem příjemně tuhý chod a jsou dostatečně dlouhé, takže není problém i s jemnějším nastavením hodnot. Nad fadery jsou ještě další čtyři funkční tlačítka. Horní levé tlačítko patří funkci Memory Recall / Save & Exit. Jelikož TF umožňuje zapsat vaše nejrůznější nastavení ovládacích prvků do šestnácti „pamětí" (na tomhle místě je dlužno zmínit, že výrobce nám již předprogramoval do zmíněných 16 pozic nastavení kontrolerů pro nejznámější aplikace, jako např. Reason, Ableton Live, iDrum, GM Drum, XG Drum apod.), toto tlačítko přepíná mezi jednotlivými programy, případně zapisuje vaše individuální nastavení, je-li TF v režimu editace. Tlačítko Program / Bank Change / Exit má za úkol, z režimu Edit vystoupit bez jakéhokoli uložení nastavení. Další jeho funkcí je možnost vysílat povely Program Change a Bank Change. Děje se tak pomocí padů, na které si předem naprogramujeme dané hodnoty a pomocí tohoto tlačítka, jeho aktivací a následným zvolením konkrétního padu, vyšlete požadovaný Program Change. Tlačítko Ctrl / Note Mute / Peek zobrazuje na displeji nastavení jednotlivých kontrolerů – platí v případě, že se TF nachází v režimu edit. Poslední je funkční tlačítko Lock / Full Velocity / Select. V režimu Edit jím volíme, který z osmi otočných knobů budeme editovat, v normálním režimu, kdy hrajeme na pady, umožňuje vysílání buď plné Velocity (tj. hodnota 127) nebo naprogramovat hodnotu Velocity na určité hodnotě, která může být pro každý z šestnácti padů rozdílná. Zadní panel nabízí konektor pro připojení USB (přes který je TF i napájen), dále výstup Midi Out a zdířku pro 9V napájení (zdroj bohužel není součástí balení).

Jak sami vidíte tak tenhle midi kontroler je celkem našlápnutý a není zas tak těžké se s ním naučit pracovat. MPC vám to samozřejmě nenahradí, ale jako simulace se celkem povedl. Teď už jen rychlé a přesné prsty a můžete začít.

• 16 padů citlivých na tlak a rychlost doteku, volně přiřaditelných
• Nastavitelná tlaková citlivost padů + fixní nastavení
• 8 volně přiřaditelných otočných kontrolerů (knobů)
• 4 programovatelné tahové kontrolery (fadery)
• 16 předprogramovaných map pro Live, Reason, GM Drum, XG Drum a iDrum a další
• 16 presetů
• Program change, Bank change
• USB, Midi Out • 3-místný LED displej
• Napájení přes USB nebo adaptér
• Programovatelnost pomocí Enigma librarian software
• Kompatibilita - MME, DirectX, Core MIDI
• Požadavky - Windows XP SP1 a vyšší nebo Mac OS X 10.2.8 a vyšší
• Součástí balení je Trigger Finger, USB kabel, CD-ROM obsahující ovladače, demo set pro Ableton Live Lite 6 a manuál CD-ROM obsahující instalaci Ableton Live Lite 6
• Rozměry - 279.4 × 254 × 57,2 mm

Tento výrobek stojí 4.790,- Kč a nyní je v akci za 4.444,- Kč M-Audio Trigger Finger.je možné zakoupit za 4.444,- Kč vč.DPH v prodejně Maxistore . Další recenze dále najdete na www.maxistore.cz, www.shadowbox.cz a www.techno.cz. Uvedenou techniku je možné vyzkoušet přímo v prodejně nebo koupit (i na on-line splátky) v

maxi store
Bořivojova 57 130 00, Praha 3.
Email: x@maxistore.cz