REPORT

 

Technický report z koncertu Goldfrapp

Máme pro vás článek, který se dívá na koncert Goldfrapp z druhé strany podia. Zajímá-li vás trochu víc než co se line z reprobeden a co mají vystupující na sobě během koncertu, určitě vás Ecsonův report zaujme.

 

Techno.cz mne vyslalo na letošní Creamfields abych napsal technickej report z koncertu Goldfrapp. Vyzbrojen všemi VIP vstupy a Foto pasem jsem se jal plnit úkol. V duchu jsem jen vzpomínal na můj dva roky starej pirátskej report z koncertu Underworld pro server E-Zone, při kterým jsem hnul žlučí ochrance, technikům, i samotným Underworld.

Budu se snažit popisovat technický věci srozumitelně, aby text oslovil i technicky nezasvěcenýho čtenáře:) Takže:gold

Pódiová příprava
Goldfrapp si přivezli celej tým techniků, kteří se starali o vše od postavení mikrofonů, až po "naloudování" samplerů a to pak celý v synchronu s českými techniky z firmy T-Servis. Zajímavostí pro mne byla holka od techniků z Goldfrapp, pobíhala s náručí kabelů a se šroubovákem v kapse, to se často nevidí.:) Technika a nástroje byly instalovány na 3 malý pojízdný plošiny. Všechny přípravy probíhaly v zadní části pódia. Až bylo vše sestaveno, prokabelováno, propojeno a odzkoušeno, plošiny byly přesunuty dopředu. Nejsložitější instalace probíhala na pracovišti bubeníka, desítka mikrofonů včetně multikáblu pro výstupy ze sampleru, HDR Alesise a ktomu ještě kopa midi kabelů z padů Roland. Zrychlený pobíhání nervozních techniků kolem bubeníkovy plošiny připomínalo hemžící se mraveniště.

Goldfrapp měli 2 zvukaře. Jeden byl se svým digi mixpultem přímo na pódiu a druhej se staral o výslednej zvuk ve zvukařský věži před pódiem.
Na Pódiu byl digitální mixpult INNOVA SON - Essential Live SENSORY. (Pokud jste někdo viděl koncert Cardigans v Roxy, mohli jste vidět pult sejný firmy: INNOVA SON - SY40, ten byl ale nejmenším pultem této firmy). INNOVA SON - Essential Live SENSORY je velkej 48 kanálovej digitální mixpult, ergonomicky i funkčně navrženej pro zvučení živejch koncertů. Tento pult sestává ze dvou částí - z hlavního kontroleru (motorizovaný fadery, potenciometry kompresorů a equalizerů + obslužnej LCD monitor atd.) a k tomu je odděleně procesorovej rack s linkovými a mikrofonními vstupy (Tak jako například u digitálních mixpultů SONY OXFORD, NEVE CAPRICORN, SOUNDTRACS DS, YAMAHA PM1D, EUPHONIX SYSTEM-5 nebo u analogovýho Euphonix CS2000/CS3000 atd atd).

Zvuková zkouška
Koncertu přirozeně předcházela zvukovka. I když ne zvukovka v pravým slova smyslu tak jak jsme na ni zvyklí. Pódiovej zvukař Goldfrapp měl vše předpřipraveno v již zmíněným digitálním mixpultu, kterým řídil a4monitorový cesty a nabíral signál z nástrojů a mikrofonů. Každej z hudebníků Goldfrapp měl v jeho mixpultu podle svých požadavků uložen přesnej poměr nástrojů tak jak si je přeje ve svým monitorovým odposlechu slyšet a to vše pak ještě pro každou skladbu jinak. Tohle nastavení je pak při všech koncertech naprosto vždy shodný ať kapela hraje kdekoliv na svým turné. Pro příklad: zpěvačka chce v první skladbě slyšet málo kytary a hodně melodickejch nástrojů a jen trochu bicí, bubeník pak hlavně rytmickej podklad, trochu basy a hodně zpěvačku, atd... takže to, co technikům vždy trvá celou věčnost (komunikace s hudebníkem kterej si říká kolik z kterýho nástroje chce ve svým odposlechu slyšet) bylo připraveno s nulovým časem. Odpadlo vše, i včetně dlouhýho zvučení bicích atd. Je to velmi elegantní a chytrý řešení. (Jó digitální pulty, moje velká láska, já mám ve svým studiu digitální 100 kanálovou Yamahu DM2000 a bezmezně ji miluji:) Zvukař pak jen vyzkoušel mikrofony, projel výstupy z kláves a koncert mohl začít. Během jednotlivejch skladeb pak na pódiu načítal nastavení pro danou aktuální skladbu a dohlížel aby vše probíhalo tak jak má. Pro přehled v pořadí skladeb měl před sebou každej hudebník včetně obou zvukařů vytištěn seznam slkadeb na A4, podle kterýho pak bubeník pouštěl podklady, zvukař "loudoval" mixpult a zpěvačka Alison Goldfrapp dramaticky měnila výraz svýho obličeje:)'

Zvukařovo nádobíčko
mixVšechno pak bylo z pódia posíláno do velkýho Midase Heritage 3000 ve zvukařský věži před pódiem ve který pracoval druhý zvukař Goldfrapp. Ten si pro kvalitní ošetření vokálu z mikrofonu Alison přivez dvě svý mašiny - luxusní mikrofonní channel strip: AVALON VT737st (což je kombinace mikriofonního lampovýho předzeslovače, opto kompresoru a Solid State equalizeru), no a druhou mašinu, legendární multiefekt ze starý školy: Eventide H3000 D/SX.
Ještě bych zmínil techniku, kterou měl po ruce tento zvukař. (Technika byla majetkem firmy T-Servis, která se starala o vše co ten den zaznělo). Dominantou byl velkej analogovej mixpult Midas, Racky byly osazeny např. standardními efekty YAMAHA SPX serie, slušným delayem TC 2290 či retro multiefektem Eventide H3000s. Klasický kompresory firem BSS, DBX a Drawner. Překvapením byly lampově tranzistorový kompresory Summit Audio DLC-200 a TLA-100A. (Jen mi tam těch "samitů" bylo trochu líto, nato že stojej něco přes 100.000,- byly zasraný jako jetel, mají je v dost nedůstojným stavu, to bych ve svým racku nesnes, prasata!) Stereofonní DLC-200 byl zapojen jako výstupní kompresor/limiter. Zatímco TLA-100A (kopie starýho pomalýho TELETRONIX LA-2A) byl vypnutej, běžně je požíván jako hlavní vokálovej kompresor. Místo něj byl použit již zmíněnej Avalon.

Bubeník
Bubeník měl sestavu složenou napůl z tradičních akustických bicích a napůl z elektronickejch padů a jednoho sampleru AKAI. Elektronická část jeho výbavičky obsahovala oblíbenej Roland SPD-20 (8 dynamickejch padů který vysílají MIDI data do zvukovejch modulů) a pak opět od fi Roland Kick a Snare (z řady V Drum). Z těch bubeník spouštěl bicí samply ze sampleru AKAI S5000. V bubeníkově racku byly ještě našroubovány: starej audio/midi převodník Simmons kterej, ale očividně nebyl použit a pak nad samplerem byl harddisc recorder firmy Alesis HD-24XR, což je 24 kanálovej digitální audio systém, kterej nahrává nebo přehrává audio stopy. Z HD-24XR běžely všechny podklady Goldfrapp, převážně základy bicích, basy, efektový zvuky atd. O pouštění podkladů se staral bubeník. Před každou skladbou kapele paličkou ukazoval 3..2..1.. AAA pustil mašinu. Původně jsem se domníval že bubeník vše táhne naživo, ale pak jsem mu za pódiem odezíral z rukou údery a bylo jasný, že když dal na Snare jednu ránu a ozvaly se tři, že zbytek byl z podkladu, to samý platí o perkusích který na pódiu nebyly. Jinak ale hrál přesně.bub

Alesis HD-24XR
AKAI S5000
Simmons MIDI TRIGER
Roland SPD-20
Roland V Drum Kick
Roland V Drum Snare
Akustickej kick
Akustickej Virbl
2x Tom
3x Cinel
HHt
CowBell



Klávesačka
klavesKlávesačka hrála převážně plochy a občas nějaký to vzdušný arpeggio. Obsluhovala dvě klaviatury: Pětioktávovej Roland Alpha Juno 2 (Nejhorší synťák co znám) a šestioktávovej masterkeyboard Fatar. Těmito klaviaturami řídila zvukovej expander KORG Wavestation SR (starší wavetable syntetizér, výborná mašinka pro nadržený programátory) a sampler AKAI S5000 (stejnej měl i bubeník). Tenhle AKAI je nezničitelnej tahoun, S5000 měl na letošních Creamfields i Hoffy_m ze Skyline, já používám S6000 a jsem s ním max spokojenej!

Roland Alpha Juno 2
Masterkeyboard Fatar
AKAI S5000
Korg Wavestation SR



Mnich (klávesák se sádrou na levý ruce)
Hrál kňouravý sóla a tenký basy. Byl oblečenej jako mnich a měl levou ruku v sádře a s čouhajícími dvěma prsty se chabě snažil kroutit kolečky malýho Novationu. (Já mám ke všemu co firma Novation vyrábí silnou osobní averzi, jsou to plastový krabice, který generují levnej stejně plastovej nasládlej zvuk. No proti gustu...) Ten jeho Novation byl z nekonečný "K" řady KS-4. Malej 4 oktávovej synťák. V malým racku měl ještě efekt Dánský firmy TC Electronic Fireworx, což je fantastickej multiefekt, kterej má výborný modulační a destruktivní efektový algorytmy.

Novation KS-4
TC Electronic FIREWORX


Alison
Jo a ještě musím popsat tu úchylnou předváděčku, kterou Alison gradovala některý skladby. Používala specielní kontroler, kterej fungoval na principu Moogova Thereminu, generovala jím šílený houkání a pískání, asi jako když chaoticky přelaďujete rezonující LPF filtr nebo brutálně přelaďujete hodně pokažený goldfrpprádio. Její kontroler (abych to teda nějak zevrubně popsal) měl anténku, ten držela v jedný ruce a druhou rukou (když se k anténce přibližovala) měnila podle vzdálenosti od anténky vejšku zvuku, kterej se pak následně ozýval. Jak se ta věc jmenovala nevím, ale vím co v závislosti na její pohyby generovalo ty hustý pazvuky. Byl to starej analogovej KORG MS-20 řízenej přes CV in. (MS-20 moc dobře znám, měl jsem ji dlouho, ale před rokem jsem ji prodal).
U týhle MS-20cítky, která byla po celou dobu stranou, stál spešl technik kterej ji nastavoval a hlídal. Když jsem před koncertem na to nastavení koukal, přemejšlel jsem proč měl rezonanci LPF filtru nastavenu na maximum, takhle zákonitě musela následovat samooscilace filtru, hledal jsem v tom nastavení nějakej konkrétní typ zvuku na kterej budou hrát, ale to co se dalo vyčíst se mi jevilo jako naprostej blud, no a taky že jo!:) Až přišlo na onu exhibici bylo to jasný.
No musím říct, že se při tom výstupu Alison pěkně rozjela - rytmicky do anténky bouchala, což vyluzovalo ostrý rytmický pískání/houkání a pak to vše ještě "vylepšila" když anténku dráždila jazykem a pak si ji v podřepu symbolicky rvala mezi nohy, což vyluzovalo opravdu zajímavý štěky. No, docela vostrá paní:)
Trochu rozpačitý ale bylo, když svou "jízdu" dokončila a pak chtěla udělat gesto jakože hustýho rockera, a onen kontroler hodila na zem. No, ale vypadalo to tak, jakože tím chce fakt prásknout (aby to asi bylo jako završení jejího "baletu"), rozmáchla se vší silou a pak v tom nápřahu tím jen tak lehce pohodila... to bylo hlooooupý:) asi jí docvaklo, že by to rozbila, působilo to komicky, hrála si na drsňáka a pak to šetrně pohodila aby to nezničila:) Ale jinak zpívala božsky, je výborná! Měla skvělej přednes a nedělala jí problém ani operní poloha.


Zvuk
Nebudu šetřit superlativy. Zvuk koncertu Goldfrapp byl fantastickej! Pevnej, velkej, detailní komprese, vše bylo srozumitelný, nic nebylo přeplácaný zbytečnými efekty (to maj v oblibě čeští zvukaři), prostě profesně naprosto dokonalý!
Člověk pohybující se ve zvukařskejch vodách musel tiše mlčet a užívat si poslech:) Ale myslím, že to museli docenit i diváci, kteří si na zvuku perverzně neujíždějí tak jako já.. :)

Text a foto: Ecson Waldes
www.ecsonwaldes.com

 
 
 
 

FOTOREPORTY

 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016