PROFIL

 

Drahota

Profil

DJ Drahota se o taneční muziku zajímá od roku 1995, kdy začal navštěvovat různá parties od Slovanského domu, legendárního klubu Sluníčko, KD Ládví a Radost FX.
Po nějakém protancovaném čase začíná zjišťovat, že ho taneční scéna zcela pohltila. Díky svým kamarádům Tomáši Forejtovi a Vláďovi Dolejšovi, kteří otvírají 1. djskou školu LIVC v ČR roku 1999 se zapisuje téhož roku jako jeden z prvních studentů.

Díky vlivu ranné pražské housové scény (Bidlo, Loutka, Braun) se dnes věnuje převážně house music, kterou okořeňuje dnes tolik opěvovaným breakbeatem. Hraje ponejvíc nevokálový house s různorodou náladou, především z amerických labelů, v Praze a severu Čech, kde má již své poblikum.

Občas hraje i breakbeatové sety. Hrál s hvězdami: Duncan Forbes, Colin Dale a další. Kluby: Roxy, Radost, Akropolis, Bukanýr, Liquid, Street, Minulý rok v listopadu byl pozván do kanadského Toronta do klubu Volume lounge, čehož si velmi cenní. Zákládá si na perfektním mixingu a výběru desek.

 

Rozhovor

rozhovor připravil Juki v květnu 2005

Honzo, ty patříš ke skupině lidí, kteří začali svou kariéru v DJschool.cz v Praze. Můžeš nám popsat, jak tě vlastně napadlo začít hrát? Kolik je tomu let a vůbec….představ se nějak zevrubněji ať čtenáři vědí co jsi vlastně zač.

OK, pokusím se o to. Taneční muziku jsem objevil co by ještě jako malej pulec, někdy mezi lety 95/96. Chodil jsem do KD Ládví, Sluníčka a Radosti, poslouchal čtvrteční Houseboxy s Loutkou na Bontonu. Hned od začátku mě to hrozně bavilo a naplňovalo. Fascinovala mě nejen ta hudba, ale i to, že tam nejsou ty dízoušský hovada, co se chtěj prát atd. Sice všichni okolo mne byli o dost starší než já, ale mně to vůbec nevadilo. Vždycky jsem chtěl hrát, jenže tenkrát nebyla jiná možnost, než si koupit gramce. Jenže tenkrát 50.000 Kč bylo pro mě asi jako dneska, kdyby těch tisíc bylo 200. Takže roky plynuly, já mezitím protancoval desatery střevíce a jednoho dne (1999) jsem se dozvěděl, že kamarádi Vlaďa Dolejš a Tomáš Forejt se chystají otevřít školu DJingu LIVC. To byla pro mne zpráva jako Brno! Naučit se mixovat, aniž bych musel investovat těch zmíněných 50.000 Kč! Následovalo okamžité zapsání se do kurzu.

Kdo tě tehdy na gramofony učil a jak výuka vlastně vypadá? V té době jsi přece musel pochopit i takové drobnosti, jako jak zapojit gramofon ne?

Tenkrát nás učil DJ Bolond, kterého dneska už možná mladší generace nepamatuje, ale svýho času to byl jeden z nej break a dnb DJů u nás. Lekce měly 90minut a vyučovalo se po skupinkách 2-3 lidí. Jelikož jsme byli naprostí amatéři, lekce začaly právě u toho, kam se co musí zapojit tak, aby vše hrálo což se mi  dneska velmi hodí, poněvadž pokud nastane nějaký problém při hraní, tak jsem schopen ho vyřešit sám. Poté nám bylo vysvětleno, že každý mixážní pult se skládá z tzv. šavlí a korekcí. Že každá šavle má tři korekce, basy, středy, výšky. Následovaly první lekce mixování. Základ je vůbec pochopit princip celého mixování. Tzn: aby člověk pochopil, že se hraje na 4 doby, že se hraje pod nějakou konstantní rychlostí a tvým úkolem je srovnat rychlost hrající desky. To je tak ve zkratce vše, co se týče nějaké osnovy výuky. Asi po 5 lekcích, když jsme všichni pochopili princip celého mixování, tak následovalo trénování a trénování.

Vím, že tvým jednoznačným favoritem je v taneční hudbě tech-house. Co tě na tomhle stylu tak baví? Já ho třeba dlouho poslouchal, ale už to ani v nejmenším není to co dřív…

Tohle bych trochu osvětlil. Mým jednoznačným favoritem je house music. Tech-house je pouze jedna odnož. Já osobně se nerad omezuji a tak hraju takovýchto odnoží daleko více. Mezi to patři i deep-house, funky house, okrajově i minimal house a techno. Ale třeba u toho funky house nemám namysli ten "pražskej house". Ten mi přijde velmi cheezy a jsem rád, že to zde mohu zmínit. Pokud chcete nalézt to nejlepší, co naše scéna nabízí, jukněte se na náš web. Mě osobně jde především o náladu a je mi jedno, kdo ten track udělal nebo na jakým to vyšlo labelu. Rád bych zmínil ty DJs, který opravdu respektuju. Jsou mezi nimi samozřejmě Loutka na kterým jsem asi jako 1000 dalších vyrost, z té mladší generace jsou to jednak stájoví kolegové Blond, Brady, Next. Dále kluci z Pure Rhythm, brňáci Javas, Vik, pražskej Cubik, Vilém, Lumiere, Tráva taky hodně. Docela i Tvyks, ale ten je dnes spíš do elektra. Dále pak Fun, Honza Berdych alias Funky Skunky, Myclick, Lucas, Rai, Lana, Bo.Dan, Airto, Radio, Brian, Pat Heart, Trnqua již zmíněný Pavel Bidlo a jejich možná dalších 10. Sorry těm, na který jsem zapomněl.

Ježíš těch, ale je! Když jsme u toho hudebního stylu, před nedávnem jste založili stejnojmenný server. Prozradíš, kde se tahle myšlenka objevila a o čem to vlastně celé je? Samo nezapomeň na svoje kolegy ať se na nás pak nezlobí:)

Abych to osvětlil na pravou míru zcela přesně, tak musím říci, že před námi měli podobný záměr DJ Lucas s DJem Vectifem. Tehdy se ta doména měla jmenovat www.techhousedjs.com. Myslím si, že měli s doménou trochu jiné plány než to, co děláme dneska my, nicméně tento projekt se nikdy nezrealizoval a byl pak následně asi rok v zapomnění. No a asi po 2 letech jsme takhle s Bradym seděli u mě doma a já povídám, že bychom mohli založit vlastní doménu. Českou, zaměřenou na českou scénu (což je první rozdíl oproti techhousedjs.com, kde šlo asi patrně o celosvětový projekt), kde bychom se mohli zmiňovat o dnes naprosto nedoceněných house DJs z ČR. Slovo dalo slovo a doména www.tech-house.cz byla po měsíci na světě. Oba jsme věděli, že to nebudeme stíhat a tak si každý z nás vzal do týmu ještě jednoho člověka. Brady přibral Nexta a já Blonda. Od té doby jsme ve čtyřech a je to tak do teď. Samozřejmě, že bychom potřebovali další lidi, aby psali reporty z akcí, dělali fotky a podobně, ale vycházíme z reality a tak si děláme vše sami.
Musím říct, že nějací lidé se v naší krátké historii nabídli, že by chtěli spolupracovat, ale byli to většinou slibotechny či snílci, nebo naprostí nespolehlivci. Nicméně nebráníme se náš tým rozšiřovat dále. Za takový dream tým považuju lidi právě z vašeho serveru či rave.cz.
Takže pokud by měl někdo zájem stačí mne kontaktovat na mailu. Ještě bych rád podotknul jednu důležitou věc. Děláme to bez kalkulu, z lásky k house music, nic víc, nic míň.

Když se podívám na tvá hraní různě po Praze, přijde mi, že máš takové dva hlavní tábory. Hausbót Bukanýr a Matrix. Je můj pocit správný, nebo se pletu?

No trochu se pleteš v tom, že Matrix je spíše výjimečně. Pokud bych měl říct, kde hrajeme pravidelně, tak krom Bukanýru, kde máme naše THCZ nites. Jsme ještě pravidelně ke slyšení v L´Enfer Rouge (večírek HIGHWAY) a teď i v Mecce (party FLY!).

Hele, taková obligátní a možná i trochu nudná otázka: jaký máš pohled na vztahy lidí na taneční scéně? Hned ti osvětlím proč se ptám…

No vztahy u nás na scéně až na pár výjimek mi přijdou docela špatný. Už i kvůli tomu kšeftování a lobby ze stran manažerů klubů či některých DJs. Velkou výjimkou je třeba David Urban. Bigga respecta!

Jasně šlo mi o to, že patříš mezi málo lidí, kteří se pustili i do charitativních akcí. Co to vlastně obnáší dělat něco takového? Není to trošku risk? A vůbec, má to smysl?

Asi narážíš na charitativní akci CHARITY, viď? Bylo to velice spontánní a od srdce.
Všiml jsem si, že tady nikdo  moc nedělá charitativní akce, kde veškerý vybraný peníze půjdou na charitu. A tak jsem si usmyslel, že by nebylo od věci něco takového udělat.
Domluvil jsme se s klubem, DJs a bylo. Radost mi udělalo, že se s charitativními parties pak rozrhl pytel a byla jedna za druhou. Budu ale sebekritický, ta party se z komerčního hlediska moc nepovedla, protože jsme musel poplatit nájem klubu, zvuku, udělat letáky, plakáty.
Chystám se, ale udělat další. Zvolím jiný, pro takové účely lepší prostor, takže se koncem roku doufám uskuteční CHARITY II. Těšte se! Jinak smysl to podle mne má určitě, protože když už nic, tak vysíláš do světa alespoň signál, že by člověk neměl myslet jen na sebe. V tomhle tom ohledu se to určitě povedlo na jedničku, i když jeden DJ den před akcí odmítnul z důvodu pro mne zcela nepochopitelného! Jinak velký dík patří všem kdo vystoupili. Můžou být na sebe právem hrdi!
 
Často si tu povídáme o "smart drugs" a podobných věcech, protože výrobce jednoho takového doplňku je patronem naší databáze. Jaké s nimi máš zkušenosti?

Je to tak asi 3 měsíce, kdy jsem byl v práci hrozně přešlej a unavenej a říkám kolegovi, jestli nemá nějaký povzbuzovák. Nasměroval mne do lékárny, prý ať si jdu koupit Speed8.
Hned jsem si asocioval, že to bude to, co vidím každý den blikat na Techno.cz Zašel jsem  tedy do lékárny, koupil ampuli, rozlomil a vypil. Únava byla ta tam. Vřele doporučuju.

Okej, nebudu tě už moc zdržovat….na závěr nám práskni nějaké úplně nejžhavější novinky. Hraní, projekty a tak. Znáš to přece.

Tak pokud bych mohl zmínit, kde hraju, tak  bych všechny z vás, kdo jste vydrželi číst tento rozhovor až do konce pozval tento pátek 27.5.2005 do klubu Mecca, kde se bude konat již třetí díl naší party FLY!. Týden na to máme velmi speciální edici večírku na Bukanýru (4.6.2005), kde budu slavit narozeniny. Zahrají  kamarádi DJ Brian, a profesor Pat Heart + jako speciální host DJ Asad Rizvi (UK). Asad je velmi respektovanou osobností nejen v Anglii, ale po celém světě! Určitě si nenechte ujít. Takový DJ tu není každém měsíc, ba ani každý rok! Poté 10.6. má náš server narozeniny, v klubu Cross, 17.6. House Formula v Matrixu a 24.6. HIGHWAY v L´enfer Rouge.


 

Sety

http://www.tech-house.cz/mp3/drahota-bent.mp3
 

DOPORUČUJEME

 
Syncopix: "Inspiruji se dnem i nocí, pláčem i bojem, opilcem i krásnou dívkou..." The Advent: "Na Apokalypsu se s Industrialyzerem těšíme už od jara!" Report z Drum Affection od Katky Hudební recenze: Kaiserdisco - In No One´s Shadow Shades Of Gray sedmnáctkou u Nightphunk Recordings Sonority a Jock The Lock hned sedmkrát na netlabelu Melodica Jackpot od Fusi & Johnson dalším titulem u Tribal Vision Sato-San To chystají na konec listopadu konečně album Report ze Sound Of Da Boombox od Kickita Report z koncertu Jóhanna Jóhannssona od Myclicka Report z Trasmission – Future Cities od Čéši Report z párty Shadowbox se Syncopixem od Katky Nažhavte se na Apokalypsu sety zahraničních vystupujících! Skyline: "U Private Madness, Public Danger jsme měli od začátku jasno..." United Flavour právě dokončují nové album Hudební recenze: Spirit Catcher - Partners In Crime Report z koncertu Trickyho od Myclicka SHato & Paul Rockseek právě debutovali s Orange Comrades Report z 15. narozenin LMB s The Brand New Heavies od Myclicka After TV z Flow se Sébastien Légerem od Jana Frejma Report z koncertu Crystal Castles v LMB od Vlasty Ševra Audiofly: “Náš label Supernature má za úkol podporovat nové talenty!“ Report z Wonderland Night od Čéši Petit Western dalším EP od Meraka Spirit Catcher: "Kostel? Možná to nejlepší místo pro chytání duchů!" Report z akce Apokalypsa The Bells od Čéši HD videa z Apokalypsy HD videa z Transmission od MHD Scott Ferguson: "Pro mě je důležité, aby to lidi nutilo tancovat, smát se, případně brečet či si zpívat..." Debutem nového labelu MOSP Recordings je Siberia od Michala Poliaka
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016