PARTYINFO
INGOMA NIGHT
Datum konánĂ: |
27.05.2005 - pátek |
MĂsto konánĂ: |
PlzeĹ - Underground Mix |
DJs: |
Miss Renny (Fabric/CZ), Neuf (AON/CZ), Machine Funck (AON/CZ), Fox (Techanalitic/CZ) |
Live: |
Elektrabel (BE/Axis rec./CZ) |
Popis: |
start 21:00, konec 04:00 vstup 60 CZK |
JakĂ© bylo TvĂ© prvnĂ opravdovĂ© seznámenĂ S muzikou? Dostalo se Ti nÄ›jakĂ©ho klasickĂ©ho hudebnĂho vzdÄ›lánĂ, ovládáš hru na nÄ›kterĂ˝ hudebnĂ nástroj? PrvnĂ vlna, co TÄ› zasáhla?
HudebnĂho vzdÄ›lánĂ se mi nedostalo. HudebnĂ nástroj taky žádnĂ˝ nezvládám. Ve školce jsem chodil do krouĹľku, kde se zpĂvalo a tancovalo. LidovĂ© pĂsniÄŤky, Ĺ™ĂkaÄŤky a tak. Na základce jsem pak poslouchal Pet Shop Boys, DM, Snap, Technotronic, KLF, Sigue Sigue Sputnik … , zkoušel mixy na kazeťáku. Po '89 jsem se seznámil s Radkem ViktorĂ˝nem a jeho kamarády, kteřà byli ÄŤleny DMC a dost se podĂleli na "propagaci" mixovánĂ na MoravÄ›. Ti mÄ› taky brávali s sebou do BratislavskĂ©ho klubu Boccaccio, kde zaÄŤaly prvnĂ techno party v tehdejšĂm ÄŚSFR. NÄ›kdy v letech '94 - '95 jsem se seznámil s Radovanem Lukešem, klukem, kterĂ˝ taky jezdĂval na party. MÄ›li jsme podobnĂ© názory na hudbu a on doma na PC ve FastTrackeru nÄ›jakĂ© tracky dÄ›lal. Tak jsem ho párkrát navštĂvil a vznikl Elektrabel. Pár trackĹŻ z tĂ©hle doby jsem objevil na kazetách. AĹľ budu jednou velkĂ˝, chytrĂ˝ a bohatĂ˝, vydám to jako retro album :-D
A jak bys pro pĹ™iblĂĹľenĂ popsal to, co jsi na tÄ›ch kazetách objevil? Já jestli mám ĹľĂt zdravÄ›ji, abych se toho doÄŤkal :)
Objevil jsem tam něco nepopsatelného…
Co hrdinovĂ© dnešnĂ elektroniky? Kdo jsou TvĂ oblĂbenĂ producenti a co konkrĂ©tnÄ› se Ti na nich lĂbĂ ÄŤi nelĂbĂ?
Je toho spousta. Tohle je tĂ©ma na samostatnou slohovku. Mám doma hromadu CD rĹŻznĂ˝ch žánrĹŻ a stylĹŻ. A všechna mám proto, Ĺľe se mi ta hudba lĂbĂ. U kaĹľdĂ©ho z nich bych mohl celkem detailnÄ› rozebrat, co mÄ› na nÄ›m zaujalo.
JakĂ˝ je TvĹŻj pohled na DJing a kam podle Tebe ze spÄ›je. Máš nÄ›jakĂ© oblĂbenĂ© DJe?
Ve kterĂ˝ch okamĹľicĂch jsi se svĂ˝m "pĹ™Ănosem hudbÄ›" sám spokojenĂ˝ ÄŤi uspokojený… kdy si prostÄ› Ĺ™ekneš: "Jo, teÄŹ se mi to povedlo, teÄŹ to dÄ›lám dobĹ™e!"? KdyĹľ jsi zalezlĂ˝ doma ve svĂ© hudebnĂ kuchyni a povede se Ti "ukuchtit" nÄ›co mimořádnĂ©ho, nebo je to pĹ™i ĹľivĂ©m vystoupenĂ, kdy pociĹĄuješ jakĂ˝si feedback ÄŤi zpÄ›tnou vazbu publika, kdyĹľ o sobÄ› ÄŤteš v mediĂch, kdyĹľ slyšĂš svou produkci v originálnĂm podánĂ nÄ›koho jinĂ©ho?
To nejvÄ›tšà uspokojenĂ je asi pĹ™i dokonÄŤenĂ tracku. KdyĹľ si mĹŻĹľu Ĺ™Ăct: "Jo, takhle jsem to chtÄ›l!". SamozĹ™ejmÄ›, kdyĹľ Ti na party kĹ™iÄŤĂ lidi nadšenĂm, je to taky fantastickĂ˝ pocit. No a v neposlednĂ Ĺ™adÄ› uznánĂ od lidĂ, kterĂ˝ch si vážĂm a dĹŻvěřuju jejich hudebnĂmu vkusu. Za poslednĂ dva roky jsem potkal takovĂ˝ch lidĂ celkem dost. A právÄ› tohle je na tĂ© hudbÄ› moĹľná to nejúžasnÄ›jšĂ.
"Jo, teÄŹ je to pĹ™esnÄ› vono!" Po dokonÄŤenĂ tracku pĹ™icházĂ nadšenĂ… a kdy konkrĂ©tnÄ› jsi byl nadšen pĹ™i svĂ©m vystoupenĂ, mĹŻĹľeš nÄ›jaká jmenovat?
MĹŻĹľu, protoĹľe se mi to stalo teprve jednou. V LondĂ˝nÄ›. Ale bylo to taky jenom chvilkovĂ©. Po kaĹľdĂ©m hranĂ jsem s nÄ›kterĂ˝mi Ăşseky nespokojenĂ˝. A v Public Life lidi řádili, i kdyĹľ mnÄ› se ta pasáž moc nelĂbila. To je bájeÄŤnĂ˝ pocit, kdyĹľ zjistĂš, Ĺľe to moĹľná nenĂ tak strašlivĂ©.
Ale…? TakĹľe teprve jednou? Ale v jednom Ti musĂm dát zapravdu, protoĹľe TvĂ© vystoupenĂ jsem mÄ›l moĹľnost slyšet uĹľ nÄ›kolikrát, ale tomu diktátu z Public Life se žádnĂ© nevyrovnalo. TĹ™eba to bylo tou divokou ÄŚeskoanglickou atmosferou… :-)
Co Ty a atmosfĂ©ra, jak moc spolu s ohlasy lidiÄŤek na párty ovlivnĂ v danou chvĂli TvĂ© hranĂ? A na druhou stranu jak velkĂ˝ vliv má na publikum to, Ĺľe vystupuješ naĹľivo? MyslĂš, Ĺľe to lidĂ© ocenĂ? A na druhou stranu poznali by, kdybys zaloĹľil pĹ™edem nahranĂ© vystoupenĂ na CD a stiskl tlaÄŤĂtko PLAY?
ÄŚeskoanglická atmosfĂ©ra, pĹ™esnÄ› tak, ta udÄ›lala hodnÄ›. Ale jinak atmosfĂ©ra mi jenom zlepšà nebo pokazĂ náladu. NÄ›kdy ani to ne. Nemá to vliv na moje vystoupenĂ a ani ho podle ohlasĹŻ nemÄ›nĂm. VĹľdy presentuju to, co chci. Kdyby to bylo naopak, tak uĹľ jsem to dávno zabalil, rozprodal techniku a vrhl se na háčkovánĂ. ZatĂm, teda doufám Ĺľe "zatĂm", nenĂ moc lidĂ, kteřà "chápou" moji hudbu. VĹľdy se ale najde aspoĹ jeden návštÄ›vnĂk, posluchaÄŤ, kterĂ©ho to zaujme. Tyhle lidi mÄ› donutĂ to zkoušet dál, vystupovat. Hledat dalšà jedince, kterĂ© to pohltĂ.
PravdÄ›podobnÄ› mÄ› nikdo nebude plácat po rameni jenom kvĹŻli tomu, Ĺľe jsem to zahrál jakoĹľe ĹľivÄ›, ale proto, Ĺľe ho zaujala ta hudba. TakĹľe pokud bych byl na akci na takovĂ©m "stanovišti", kam nejde vidÄ›t, klidnÄ› by se dalo pustit to CD a dÄ›lat pohyby, jakoĹľe to tam zrovna vytvářĂm. NedÄ›lalo by mi to problĂ©m, ale asi bych se u toho dÄ›snÄ› nudil. Naopak mnÄ› dokáže napÄ›nit krev, kdyĹľ se nÄ›kdo vyjadĹ™uje k tomu, jak se pĹ™i hranĂ chovám. Co to je sakra za starosti! KdyĹľ jdu na akci, tak kvĹŻli hudbÄ› a ne proto, abych se podĂval jestli má DJ modrĂ© nebo zelenĂ© triÄŤko.
Tvá hudba… kdyĹľ se zaposloucháš, dokážeš v nĂ rozpoznat nÄ›jakĂ© zvuky svÄ›ta, kterĂ˝ TÄ› obklopuje? Nebo… PĹ™iĹ™azuješ si k vlastnĂm zvukĹŻm takovĂ©, se kterĂ˝mi se setkáváš ve svĂ©m kaĹľdodennĂm ĹľivotÄ› nebo naopak takovĂ˝, kterĂ˝ slyšĂš vĂ˝jimeÄŤnÄ› a zaujal TÄ›? Je tam nÄ›co jako podobnost, inspirace, evokace nebo asociace?
JasnÄ›, je v tom spousta zvukĹŻ, kterĂ© mÄ› obklopujĂ. NejvĂc v mojĂ hudbÄ› asi narazĂš na zvuky vlaku. KaĹľdĂ˝ den v nÄ›m totiĹľ strávĂm minimálnÄ› hodinu. Taky BĹ™eclav je ĹľelezniÄŤnĂ kĹ™iĹľovatkou. V noci je tĂ©měř v kaĹľdĂ© části mÄ›sta slyšet vlak, kdyĹľ pĹ™ejĂĹľdĂ most pĹ™es Ĺ™eku.
Hudba je hodnÄ› o smyslech, o vnĂmánĂ, co Ĺ™Ăkáš? A poznávat a seznamovat se s vnĂmavĂ˝mi lidmi musĂ bĂ˝t urÄŤitÄ› vĹľdycky úžasnĂ˝! TakĹľe se nemĹŻĹľu nezeptat, jak na Tebe zapĹŻsobil Mr. Mills osobnÄ› jako ÄŤlovÄ›k?
Nestihl na mnÄ› moc pĹŻsobit. Bavili jsme se jen pár minut. Znám ho jenom jako DJe. Zato jako DJ je hodnÄ› pĹŻsobivĂ˝. Je to velice zvlášnĂ stát blĂzko nÄ›j, kdyĹľ hraje. On totiĹľ "HRAJE". Já ani nedokážu moc z prvnĂho kontaktu ÄŤlovÄ›ka odhadnout. A pak, lidi se ÄŤasem mÄ›nĂ.
JakĂ˝m smÄ›rem se ubĂrá komponovánĂ elektronickĂ© hudby s pĹ™ihlĂ©dnutĂm na moĹľnosti,stále se rozšiĹ™ujĂcĂ dĂky technickĂ©mu pokroku v oblasti HardWare a hlavnÄ› SoftWare?
Nikdy jsem nad tĂm takhle nepĹ™emýšlel. MyslĂm si, Ĺľe dĹŻleĹľitĂ˝ je vĂ˝sledek. MoĹľná lidi majĂ dnes vÄ›tšà moĹľnost zaÄŤĂt s menšĂma investicema. Ale tohle je problĂ©m spĂš vĂ˝chodnĂ Evropy. MyslĂm si, Ĺľe na západÄ› jsou ty moĹľnosti pořád stejnĂ©, záležà na kaĹľdĂ©m, jakĂ˝ zpĹŻsob tvorby hudby si zvolĂ.
Jo, rozumĂm, kam mĂřÚ. ZajĂmá mÄ› ale nÄ›co jinĂ˝ho. Jestli vidĂš, nebo vĹŻbec jestli si myslĂš, Ĺľe existuje nÄ›co jako abstraktnĂ "smÄ›r" (nebo neodvratnĂ˝ osud), kterĂ˝m se hudba postupnÄ› nenápadnÄ› ubĂrá. TĹ™eba kdyĹľ srovnáš hudbu pro mladšà generaci ze 60 let s tou dnešnĂ, tak zjistĂš, Ĺľe je tam urÄŤitá podobnost se zmÄ›nou našeho kaĹľdodennĂho Ĺľivota. Dnes je vše uspořádanÄ›jšĂ, fungujĂcĂ z velkĂ© části podle obecnĂ˝ch pravidel ÄŤi jednoduše Ĺ™eÄŤeno dle systĂ©mu, kterĂ˝ nás chránĂ pĹ™ed nutnostĂ Ĺ™ešit neÄŤekanĂ© situace a kterĂ˝ naopak vytvářà jakĂ˝si kolobÄ›h do urÄŤitĂ© mĂry se opakujĂcĂch událostĂ, kterĂ© částeÄŤnÄ› všichni dÄ›láme. Jako tĹ™eba zrovna Tvoje smyÄŤky. A smyÄŤky se zkracujĂ a zjednodušujĂ, ale na druhou stranu jsou vypracovanÄ›jšĂ, kvalitnÄ›jšà a hlavnÄ› účelnÄ›jšĂ. A moje otázka je, kam se hudba ubĂrá, kam aĹľ lze v hudbÄ› zajĂt, kdyĹľ technika umoĹľĹuje tolik.
No hezky sis to rozfrÄŤel. Já na to mám ale trochu jinĂ˝ pohled. Hudba je pořád jenom hudba. Je jedno jakĂ˝ nástroj pouĹľĂváš, vĂc tĂłnĹŻ na to stejnÄ› nezahraješ. StejnÄ› jde jenom o zvukovĂ© frekvence a jejich kombinace. A toho mĹŻĹľeš dosáhnout i klasickĂ˝m hudebnĂm nástrojem. Technika nám ale umoĹľnila toho dosáhnout jednoduššà metodou. Ale to je to jedinĂ©, co se pojĂ se souÄŤasnostĂ.
Vznikl hudebnĂ smÄ›r zaloĹľenĂ˝ na pouĹľĂvánĂ techniky. A tĂmto zpĹŻsobem vzniká urÄŤitá hudba, která však oslovuje jen nepatrnou část lidĂ. Proto si nemyslĂm, Ĺľe by to mohl bĂ˝t aĹľ takovĂ˝ odraz souÄŤasnosti. NekoneÄŤnÄ› vzniká spousta hudby, která nenĂ vĹŻbec nijak podobná dnešnĂ dobÄ›. Ani prostĹ™edĂ na to nemá žádnĂ˝ vliv. V jednom mÄ›stÄ› mĹŻĹľe vznikat nekoneÄŤnÄ› žánrĹŻ hudby. Ten, kdo bydlĂ vedle nádraĹľĂ, nemusĂ skládat zrovna techno nebo EBM. A kdyby v Africe zaÄŤali stánkaĹ™i prodávat Casio klávesy, urÄŤitÄ› by se tam našlo i nÄ›kolik velice talentovanĂ˝ch tvĹŻrcĹŻ diskohudby.
Jako jeden z mála lidĂ na svÄ›tÄ› vydáváš vlastnĂ tvorbu u ĹľivoucĂ legendy detroitskĂ˝ch technokoĹ™enĹŻ - Jeffa Millse. Mohl bys obyÄŤejnĂ˝m smrtelnĂkĹŻm KONKRÉTNÄš pĹ™iblĂĹľit, jak si se dostal do tak vybranĂ© spoleÄŤnosti? Taky mÄ› zajĂmá, co bylo prvnĂ, co TÄ› v tu chvĂli napadlo!
(pozn.: elektrabelova tvorba byla vybrána jako materiál pro prvnà desku dceřinného labelu Millsova AXIS, který nese název Mission 6277. Recenze tohoto vydánà http://deejays.cz/clanek.php?clanek=165&kapitola=1)
VěřĂš na skupinovĂ© halucinace? Tak právÄ› teÄŹ jedna probĂhá.
Prostě se "to" kolem Tebe děje, takže sám můžeš nejhůř posoudit, jaký "to" vlastně je? Parádnà pohled na věc :-) Člověče, a jak dlouho tak ty halušky budou asi tak trvat?
Asi do nekoneÄŤna. AĹľ umĹ™u, bude je mĂt nÄ›kdo jinĂ˝. Ony se totiĹľ velice lehce pĹ™enášejĂ pomocĂ hudby.
Machine Funck
SpojenĂ lidĂ a strojĹŻ dává vzniknout fĹŻzi elektronickĂ© muziky. Samplery, efektory, synthy, vocoder, mikrofon, gramofony a mixáky - to vše spojenĂ© v jeden fungujĂcĂ a pulzujĂcĂ celek, ze kterĂ©ho se linou nadÄŤasovĂ© zvuky starĂ©ho i souÄŤasnĂ©ho electra z celĂ©ho svÄ›ta, od pomalĂ˝ch baladickĂ˝ch pohádek aĹľ po agresivnÄ› rozjetĂ© roboty, samozĹ™ejmÄ› pĹ™ihazujĂ i vlastnĂ tvorbu, která mezi posluchaÄŤi sklĂzĂ ĂşspÄ›chy.
Dva povahovĂ© i hudebnĂ protipĂłly - Abu a Nailer - se i se svĂ˝mi pĹ™Ăstroji spojily, aby daly vzniknout jiskĹ™ivÄ› fungujĂcĂmu duetu, kterĂ˝ bavĂ zmÄ›nami nálad, zvraty ve zvucĂch, budovánĂm atmosfĂ©ry, mcingem a hlavnÄ› zvukem, kterĂ˝ u nikoho jinĂ©ho v ÄŤesku neuslyšĂte - nezdeformovanĂ˝m a pravovÄ›rnĂ˝m electrem - takovĂ˝m, jakĂ© za hranicemi proĹľĂvá obrovskĂ˝ boom, ale u nás stále ještÄ› nenĂ slyšet a kombinujĂ jej s breakbeatem, experimentálnĂ elektronikou nebo electroclashem.
Dvojka machine funck také vystupuje v techno setech na 4 gramce a spoustu mašinek a bavà lidi starými i novými deskami, nenadálými zvraty a přijemnou atmosférou.
Neuf
Martin Pešek aka Neuf hraje od roku 2002 a v souÄŤasnosti je jeden z mála tribal-house, tribal-techno djĹŻ u nás. Ze začátku však vĂce pozornosti vÄ›noval electru, kterĂ© ho provázelo aĹľ do roku 2003. Jako electro dj si zahrál ve vÄ›tšinÄ› plzeĹskĂ˝ch
klubech, byl hostem východočeské klubovky Kick The Beat a slyšet jste ho mohli také v Táboře v klubu Garage.
O rok pozdÄ›ji razantnÄ› mÄ›nĂ vĂ˝bÄ›r desek a tĂm i celkovou podobu svĂ˝ch setĹŻ. Jeho sety jsou silnÄ› ovlivnÄ›ny africkou, latinskou a arabskou kulturou. VÄ›tšina kluberĹŻ, pozdÄ›ji i promotĂ©rĹŻ, tento styl pĹ™ijala s velkĂ˝m nadšenĂm a porozumÄ›nĂm.
13.12.2003 se Neuf zúčastnil dj konkurzu k nové sérii akcàs názvem Foundation, které má na svědomà anglická agentura AON Promotions. Konkurz sice nevyhrál, nicméně velice ovlivnil jeho dalšà působenà na tanečnà scéně. 1.5.2004 se mu splnil velký sen, dostal možnost zahájit techno stage festivalu United Islands of Prague. Festival byl financován EU ke vstupu České republiky.
PozdÄ›ji dostává novĂ© nabĂdky od agentury AON a na konci ÄŤervence 2004 se stává ÄŤlenem AON bookingu. Mezi jeho oblĂbenĂ© producenty patřà zejmĂ©na Mark Williams a Daniel Jacques. V budoucnu by rád navázal na tyto producenty a ukázal lidem novĂ˝ smÄ›r vnĂmanĂ hudby.
Elektrabel:
Jeho oficiálnĂ producentská dráha zaÄŤala vydánĂm prvnĂho EP u Virtual Label. Debut to byl pomÄ›rnÄ› ĂşspěšnĂ˝ a slovo Elektrabel se tak poprvĂ© vrylo do podvÄ›domĂ ÄŤekĂ˝ch muzikantĹŻ, djs a veĹ™ejnosti. TakĂ© kritika se vyjádĹ™ila pozitivnÄ› a tak se Elektrabel s chutĂ pustil do dalšà práce. Jeho poÄŤinĹŻ si všiml i praotec elektronickĂ© taneÄŤnĂ hudby Jeff Mills a umoĹľnil mu vydat desku na jednom ze svĂ˝ch labelĹŻ pĹ™idruĹľenĂ˝ch pĹ™Ămo k legendárnĂmu Axis.
Elektrabel a jeho Mission 001 tedy odstartovali tĂm nejlepšĂm zpĹŻsobem, jakĂ˝m jen mohli. Produkce tohoto projektu je silnÄ› ovlivnÄ›na birminghamskou scĂ©nou a jejĂm charakteristickĂ˝m zvukem. Inspiraci Elektrabel ÄŤerpal v minulosti pĹ™i ÄŤastĂ˝ch návštÄ›vách vyhlášenĂ©ho slovenskĂ©ho Uclubu, kterĂ˝ byl právÄ› ĂştoÄŤistÄ›m i takovĂ˝ch osobnostĂ birminghamskĂ© scĂ©ny, jako napĹ™Ăklad Regis, Female, nebo Surgeon.
OsobitĂ˝ sound projektu Elektrabel tedy stojĂ pĹ™edevšĂm na industriálnĂch smyÄŤkách a minimalistickĂ©m pojetĂ inteligentnĂ taneÄŤnĂ hudby.
Miss Renny:
Počátky jejĂho hranĂ spadajĂ k roku 1998, kdy mÄ›la moĹľnost poprvĂ© si vyzkoušet práci s deskama a gramofony na menšĂch student parties. PostupnÄ› experimentovala a hledala svĹŻj styl v hudbÄ› od acid housu, pĹ™es house, deep house aĹľ po tech house, techno a nakonec funky techno. PĹŻsobila pod nÄ›kolika agenturami - Moravian Techno, Rave.cz.
Po cca pĹŻlroÄŤnĂ pauze se vrátila zpÄ›t na scĂ©nu, a to sĂ©riĂ residentnĂch klubovĂ˝ch akcĂ v klubu Quadro v UherskĂ©m Hradišti ve spolupráci s agenturou Strobe. Od počátku roku 2002 byla zastupována agenturou W production, kde vystupovala a byla rezidentkou na všech vĂ˝znamÄ›jšĂch akcĂch, pořádanĂ˝ch touto agenturou vedle takovĂ˝ch zahraniÄŤnĂch djs jako - DJ Pacou, Felipe,
Steven, atd.
Za tu dobu hrála ve všech moravskĂ˝ch i ÄŤeskĂ˝ch klubech na vÄ›tšĂch akcĂch, pravidelnĂ˝ch klubovkách, se všemi známÄ›jšĂmi ÄŤeskĂ˝mi dji i se zahraniÄŤnĂmi (G-Force, Kazu Kimura). NÄ›kolikrát byla pozvána do vysĂlánĂ radia Kiss (ZlĂn, Ostrava), hostovala tĂ©Ĺľ v poĹ™adu radia JIH. Hrála nÄ›kolikrát na Slovensku a v NÄ›mecku. PravidelnÄ› hostuje na akcĂch pořádanĂ˝ch klubem Fabric v OstravÄ›.
Jako dalšà se v prĹŻbÄ›hu veÄŤera pĹ™edstavĂ plzeĹskĂ˝ Neuf, kterĂ˝ celou akci otevĹ™e speciálnĂm tech-tribalovĂ˝m setem. PozvánĂ takĂ© pĹ™ijal dj Fox, kterĂ˝ urÄŤitÄ› zaujme svĂ˝m netradiÄŤnĂm pojetĂm techna. V ÄŤasnĂ˝ch rannĂch hodinách se potom mĹŻĹľete těšit na jejich spoleÄŤnĂ˝ set. Prahu bude opÄ›t zastupovat v Plzni stále vĂce a vĂce populárnĂ projekt MachineFunck (Abu + Nailer).
Zde máte pohromadÄ› dostatek dĹŻvodĹŻ, proÄŤ se na vystoupenĂ projektu Elektrabel, Miss Renny a ostatnĂch zajĂt podĂvat. Celá akce startuje ve 21:00 v plzeĹskĂ©m clubu Underground (Americká 18, PlzeĹ).