Filmová recenze: Paranormal Activity

Trailer snímku mimo jiné hlásá, že "Paranormal Activity je jeden z nejděsivějších filmů, jaké byly kdy natočeny", že je to "skutečně děsivé" a především, že "celé publikum bylo naprosto vyděšeno a lidé byli psychicky otřeseni". Jde pouze o geniální marketingovou strategii nebo si u této duchařiny skutečně zaneřádíte trenýrky?

Paranormal Activity je typický příklad, že k dosažení obrovského úspěchu stačí mít pár nápadů. Dle zveřejněných údajů stál tento nezávislý horor pouhých 11 tisíc dolarů, přičemž už za svůj první víkend vydělal 7 milionů dolarů. Společnost Paramount se u něho rozhodla pro velice netradiční způsob distribuce, kdy si diváci přímo u studia vyžádají, aby se film promítal v jejich lokálním kině. A když se do traileru krom zmiňovaných hlášek přidali i reakce publika během testovací projekce, je zřejmé, že se šuškanda šířila a spousta lidí chtěla vědět, jestli kvůli tomuto kousku mohl propadnout Steven Spielberg panické hrůze. Celkem nezáleží na tom, jestli jsou povídačky okolo velice nízkorozpočtového strašáka kompletně založené na pravdě nebo ne. Všechny propagační složky prostě skvěle zafungovaly, a tak se film pro obrovský úspěch v zámoří vydává do dalších zemí, nás nevyjímaje.

Celé je to o tom, jak žije mladý pár ze střední vrstvy ve svém domě, přičemž má už nějaký čas dívčina Katie pocit, že ji něco v noci vyrušuje z klidného spánku. Přízrak nebo jen negativní energii se její muž Micah bude následujících několik dní snažit zdokumentovat videokamerou. Na prvních záběrech se něco objeví, jenže intenzita nevysvětlitelných útoků se stupňuje. A jak trefně vypíchnul oficiální text distributora, není nic hrůzostrašnějšího, než když se člověk doma necítí bezpečně.

Právě na prožitku "může se to stát i vám" je ze značné části film Paranormal Activity postavený. Běžný pár, pěkný velký dům s bazénem, strach z neznámého. Reálný dojem se tuplovaně umocňuje amatérskou ruční kamerou, kterou se dění celou dobu snímá. Výtvor Orena Peliho se tím zařazuje k Monstru, španělskému hororu [Rec] nebo klasické Záhadě Blair Witch. Právě k posledně zmiňovanému běhání po lese se Paranormální aktivita blíží nejvíce.

Nejsou tu megalomanské destrukce nebo útěk před konkrétním útočníkem. Katie a Micah se pokouší zjistit, co je to vůbec otravuje, přičemž leckdy z nahrávky zaregistrují akorát náhlé pootevření dveří nebo vrzající schody. A jelikož se po večerech snaží spát, kamera staticky zachycuje jejich pokoj s postelí. Může se to zdát divné, ale právě tyto nehybné záběry produkují nejvíc strašidelných momentů. Podvědomě je totiž divákovi jasné, že se něco bude dít, a tak se na nehybný a neosvětlený obraz místnosti soustředí co nejvíce, aby mu něco neuteklo. Když se potom nějaký pohyb nebo zvuk projeví, smysly se citelně zintenzivní. Peli tímto způsobem velmi chytře manipuluje s vnímáním, obzvláště když veškeré dění stupňuje do vyšších a vyšších obrátek.

Tísnivá atmosféra se tedy dostaví, přesto není tak perfektně vygradovaná jako v u České republice neuváděném [Rec]. Paranormal Activity totiž dává možnost noční pasáže vydýchat během těch denních, které jsou bohužel natolik poklidné, až u nich začnete pod sedačkou hledat tlačítko na přetáčení. Den a noc tu zkrátka působí hodně nevyváženě a šance na skutečný psychický teror zůstává nevyužita.

Zahrané je to však celkem přesvědčivě a pocity, že byste nechtěli být na místě filmových postav nebo jedinců, kteří nejsou zvyklí na mocumentary styl (fiktivní události se prezentují jako dokumentární), se chvílemi také podaří navodit. Hype ale v tomto případě vyšponoval očekávání do jiných rovin, než v jakých film skutečně operuje.

Paranormal Activity
Česká premiéra: 19. listopadu 2009
USA, 2007, 86 minut