Filmová recenze: Machři

Není podstatné, že pro letošek už to mají letní prázdniny téměř za sebou, do kin beztak nastupuje další zástupce dovolenkových oddychovek. Tentokrát v něm účinkuje Adam Sandler, Salma Hayek, Chris Rock, David Spade a celá řada dalších více méně obligátně známých tváří. Nesmí samozřejmě chybět Rob Schneider jako sešívačka a mrkev.

Pakliže jste si přečetli pár úvodních řádků, měli byste mít docela konkrétní představu o tom, jací Machři mohou být. Když se totiž ve filmu sejdou kámoši Adam Sandler a Rob Schneider, pokaždé z toho vzejde komedie, která chvílemi pobaví a chvílemi kvůli svému buranství donutí jen kroutit hlavou. U nich se už pomalu jedná o trademark, když se zničehonic objeví něco nevhodného a nechutného, co se do zbytku nehodí. A jelikož Machry ještě ke všemu režíroval Dennis Dugan, který má na kontě třeba Zohana nebo (J)elita ze střídačky, šance na změnu je nulová.

To ale ještě nemusí znamenat nic zásadně špatného, jelikož přihlouplou, ale obstojně utíkající zábavu vytvoří takřka pokaždé. Tentokrát k tomu postačil předpoklad, že se po letech sejde pětice přátel a bývalých spoluhráčů, aby vzdali poctu svému zesnulému basketbalovému trenérovi z dětství. Spolu se svými ženami a dětmi se vydají do domu u jezera, kde před léty slavili své vítězství. A tam se své prcky snaží odtrhnout od počítače nebo svým manželkám ukazují, jak je skvělé být v přírodě a umět házet žabky. Holt pohoda plná přátelství a dobré nálady, kde se najde místo také pro prdění, padání obličejem do výkalů, velmi láskyplné polibky s o desítky let starší ženou a další veselé maličkosti.

Ano, je to pitomé. Ano, je to jednoduché. Ano, funguje to na tisíckrát omletém konceptu. Ano, má to asi tak vysoké ambice jako přejetý mýval. Ale stále se dá najít celá řada filmů, které jsou nudnější a trapnější už jen tím, že se tváří seriózně. Z Machrů vyzařuje dojem lehce ulítlé herecké dovolené, během níž se sešla skupinka známých a jednoduše blbnuli, přičemž je u toho čirou náhodou kdosi natáčel. Někdo sem tam zavtipkoval a někdo byl trapný, až to bolelo. Pro samotné účastníky bude film zřejmě hezkou vzpomínkou, divák si musí vystačit alespoň se solidním tempem a profláknutými tvářemi.

Právě hvězdy a hvězdičky spolu s rychlým sledem jednotlivých scének Machry dokázaly nahnat do rovin, kde není moc co vytýkat a zároveň není o čem psát. Sandlerovky mají prostě dalšího zástupce, který se dá přežít bez úhony a který vyprchá pár minut po aplikaci. Nic víc, nic míň.

Hodnocení: 55%

Machři
Česká premiéra: 26. srpna 2010