Filmová recenze: Paranormal Activity 3

Kdo se bojí, nesmí do kina, dalo by se parafrázovat známé české přísloví. Pouze řádně ozvučená místnost s velkým plátnem poskytne hororovým filmům správně děsivou šťávu. U Paranormal Activity 3 to platí dvojnásob... Trojnásob!

Na počátku byl jeden dům, jedna kamera, pár herců a dobrý nápad Orena Peliho, jak pomocí "home video hororu", tedy receptu, který se tolik osvědčil u Záhady Blair Witch, vydělat slušné peníze. Stačilo pouhopouhých patnáct tisíc dolarů a jedna slušně přehypeovaná kampaň se slogany o nejděsivějším filmu všech dob, aby tržby v kinech dosáhly bezmála dvou set milionů dolarů. A to je slušný obrat, což? O druhém dílu bylo tedy rozhodnuto. Když ten podobně následoval svého staršího sourozence, další na sebe neměly dát dlouho čekat. A protože prozatím poslední část celosvětově vydělala již přes 78 milionů (při rozpočtu 5 melounků) a protože ještě nějakých pár týdnů poroste, je jasné, že nám tak Paranormal Activity nabobtná na dlouhohrající sérii (navíc si ptáčci na nápisu HOLLYWOOD štěbetají cosi o návratu čarodějnice z Blair). Její tvůrci si však moc dobře uvědomují, že k tomu, aby se prašulky sypaly i dále, je potřeba víc, než jen další opakování zajetého mechanismu. Překvapí nás v trojce?

Paranormal Activity 3

Hned v prvních minutách poznáváme naše staré známé. Katie se teprve stěhuje k Micahovi, u své těhotné sestry Kristi a jejího manžela si odkládá několik krabic s nepotřebnými krámy. Mezi nimi se nachází jedna plná videokazet z raného věku děvčat. Právě staré VHSky skrývají hrozivé tajemství... Takže šup do přehrávače (dají se ještě vůbec sehnat?) a do minulosti. Toto je počátek příběhu paranormálních aktivit. Katie a Kristi jsou na pásce ještě malé špuntky, žijící se svou matkou a jejím novým přítelem, kameramanem svateb. Zprvu se nikomu nezdá divné, že má Kristi imaginárního kamaráda Tobyho, jak však později vychází najevo, Toby je mnohem opravdivější. Až děsivě moc. Co bude dál, nemusím pravděpodobně nikomu dopodrobna vysvětlovat. Nápověda: kameraman vytáhne své nástroje.

Paranormal Activity 3
Pravděpodobně jedinou měrou kvality hororu je strach, jaký jste u jeho sledování cítili. Je tedy Paranormal Activity 3 dobrým hororem? Sice oproti předchozím dílům ubylo ono děsivé "fluidum", které svou atmosférou způsobovalo nepříjemné mrazení po celou stopáž filmů. Přibylo však na lekačkách a jejich děsivosti. Recept zůstal docela stejný, a proto trojka nijak kvalitativně nevybočuje ani jedním směrem – a pokud, tak jen lehce, a to směrem vzhůru. Takřka celou úvodní hodinku se docela nic neděje, zbylých třicet minut začne děj gradovat naplno, takže se můžete bát jako o život. Atmosféru znovu buduje autenticita, na níž stojí i předchozí díly, plus dobré herecké výkony – i od dětských herců, což ve světě filmu není nikterak běžné.

Paranormal Activity 3

Hlavní je, že se s o trochu větším rozpočtem dočkáme i několika doopravdy dobrých nápadů. Oscilační videokamera (rozuměj videokamera přilepená k otáčivému torzu obyčejného větráku) je skutečně vynikající, přestože svůj potenciál využívá jen zpolovic a ještě očekávaně. Propojení s předchozími díly funguje, navíc se dočkáme hlubšího pohledu na původ démona (a ty, kdož ho pravděpodobně řídí). Všechny otázky sice zodpovězeny nebyly, takže snad příště.

P. S. Tvůrci traileru by zasloužili žalobu za klamavou reklamu. Schválně se na něj poprvé podívejte až po návštěvě kina – polovina ze scén nám v ukázce předhozených nějak nesedí, že? Snad se dočkáme i nějaké režisérské extended verze filmu, v nichž se již budou nacházet. Diváci by si to dozajista zasloužili.

Česká premiéra: 20. 10. 2011
USA/Spojené arabské emiráty 2011, 106 min.
Režie: Henry Joost, Ariel Schulman