Filmová recenze: Vendeta

Na první pohled průřezem českou kinematografií je patrné, že není uzpůsobena pro plutí v temných vodách thrilleru. Ta většina odvážlivců, která se na ně přeci jenom spustí, pak většinou skončí pod hladinou. Svou "plavbyschopnost" nyní testuje Vendeta, prvotina mladého českého režiséra Miroslava Ondruše.

Tři nezletilí mladíci (z nichž jeden řídí auto, aniž by to bylo komukoliv jen sebeméně divné) znásilní a zabijí svoji krásnou spolužačku, jejíž otec neváhá využít všech svých prostředků, aby svou dceru náležitě pomstil. Touto jedinou větou se dá popsat celý hrubý děj snímku, který je osekán o veškeré vedlejší dějové linie, čímž se musí jeho plocha zaplnit několika chuchvalci vaty, jež vždycky není jemná a příjemná. Po Bastardech jde tedy o další český film, který je postaven na kriminalitě nezvladatelných nezletilých dorostenců. Těžko říct, proč se tomuto tématu tuzemská kinematografie v současnosti opakovaně věnuje, zásadní nárůst poměru mladistvých narušitelů pořádku oproti jejich starším kolegům nebyl zaznamenán.

Vendeta

Vendeta je de facto spojením hned několika filmů do jednoho. Pozorní snadno naleznou McCarthyovské strohé thrillery se zaměřením na sociopatické postavy a jejich konání, v pozadí je šprýmař Ritchie, který se do Vendety procpal v podobě postavy Igora Chmely, a nakonec se dočkáme poctivého útěkového thrilleru. Bohužel se tyto žánry nespojují do úhledného celku, ba se spíše míjejí, zatímco jim zpovzdálí mává logika, která stihla před Ondrušem uniknout. Motivace chlapců je podivná (chápu, jde jim o sex, ale ten mohl mít vůdce chlapců pravděpodobně bezbolestně, dívka mu šla pěkně na ruku) a podivných detailů spousty. Distributor láká diváky na film pomocí obligátní fráze o hvězdně obsazeném thrilleru – my mu však na špek neskočíme (ostatně, není to jediný maskovací manévr – trailer je naprosto lživý). Netvrdím, že Vetchý s Kaiserem nejsou "star" českého filmu, Chmelu s Taclíkem jistě také poznáte, pro většinu ostatních je však účinkování ve Vendetě první větší filmovou zkušeností. (Leoš "Áda Větvička" Noha je nehodnocen, nahrál toho příliš málo a navíc "nejáčkoval"). Takové objevování nových mladých tváří sice nemusí být nikdy moc na škodu, pokud však máte velký castingový výběr, což Ondruš pravděpodobně neměl.

Vendeta

Herečtí učňové se v jeho rukou nejeví jako tvárná hlína, čerstvá krev, ale jako amatérští ochotníci odkudsi z Horní – Dolní, kteří si letos dočetli prvního Shakespeara a tak se rozhodli stát slavnými herci. Jejich projev je tedy nejenom divadelní, ale ještě k tomu špatně divadelní. Světlou a nadějnou výjimkou je Lucie Šteflová, která by snad v budoucnu mohla být zajímavou tváří našeho filmu. Pokud svou krásnou nahotu příště ukáže v plné polní, ne jen zboku. O to víc museli film táhnout právě ony známé tváře. Skvěle se s tímto "tlakem" popracoval zarostlý Oldřich Kaiser, k němuž můžeme mít jedinou výtku – je na plátně příliš krátkou dobu. Radost pohledět je na hláškujícího Chmelu, škoda, že si sem jen odskočil z naprosto jiného žánru, jak bylo řečeno výše. Problém nastává při hodnocení hereckého výkonu Ondřeje Vetchého, představitele hlavního hrdiny. Zpočátku bravurně zahraná postava zdrceného lékaře se postupem času mění na psychopatické tele s nějakou mentální chorobou v počínajícím stádiu, jinak si jeho mnohonásobné opakování vět a motoriku ve stylu Rain Mana během záchvatu neumím vysvětlit. Vetchého hraní s přibližujícím se koncem stále častěji upadá do mírně křečovitého přehrávání, jemuž by se nevyrovnal ani Nicholas Cage. Závěrečné slzy tak nepadají na úrodnou půdu, vyvolávají spíš křečovitý smích.

Vendeta

Vizuál, jakým se Vendeta honosí, je na naše poměry skutečně vymazlený. Ponurá šeď a absence teplých barev navozují depresivní stavy i jinak stabilním jedincům. Vcelku se povedlo i vedení kamery, leč někdy se úroveň její roztřesenosti přehoupne přes snesitelnou mez. Střih (obrazu i zvuku) zalahodí oku i uchu tradičního diváka českých filmů. V konečném součtu Ondruš natočil průměrný film s dobrou technickou stránkou, rozporuplnými hereckými výkony a především prachmizerným scénářem. Přesto nad režisérem nemusíme lámat hůl – naopak se těšme, co dokáže s pořádným materiálem.

Vendeta, ČR, 2011, 90 min
Režie: Miroslav Ondruš
Scénář: Miroslav Ondruš