Filmová recenze: Mission Impossible 4: Ghost Protocol

Ethan Hunt si dopřával zaslouženou dovolenou v ruském vězení (to měl za to, že se vydal kydlit srbské vrahouny bez dovolení). Jenže pak jej jeho staří známí z IMF vysvobodí a hodí do nejvýbušnějšího případu kariéry – a to doslova, jak se ukáže v troskách Kremlu. Údajná nehoda plynu byla ve skutečnosti kamufláží krádeže zařízení umožňujícího odpálit ruské jaderné hlavice. Nejcennější kufřík na světě je teď v rukou šílence, který věří, že jaderný holocaust je přirozenou součástí lidské evoluce. Hunt se svým týmem bude muset nasadit všechny síly, aby zachránil celé lidstvo. Jenže proti není pouze šílenec Cobalt, ale i Rusko, které Hunta obviňuje z atentátu na Kreml, a USA, které se jej zřekly... Bez krytí, bez spojenců, s jediným pokusem – tahle mise bude opravdu nemožná!

Filmová série Mission Impossible je vlastně takovým malým hýčkaným dítětem Toma Cruise. Takže pokud tohoto herce nemáte zrovna v oblibě, budete mít asi problém. Stejně tak, pokud jste patřili k fanouškům Nulové šance, pod kterýmžto názvem běžel seriálový předobraz filmů (respektive jeho moderní verze) i na českých televizních obrazovkách. Minimálně první dva filmy, které vznikly v době, kdy byl Cruise na vrcholu popularity a jsou jednoznačnou one man show. Ke kořenům, tedy inteligentní týmovce, se filmy dostaly oklikou až ve chvíli, kdy Cruise stíhala jedna rána za druhou. A i když trojka (a pravděpodobně ani nyní čtyřka) nevydělala tolik, co předchozí díly, rozhodně celou Mišn impásybl rehabilitovala v očích filmových fajnšmekrů a kritiků. A nebyla to zdaleka jen zásluha J. J. Abramse, který na filmové plátno přenesl neuvěřitelnou dynamiku a perfektní mix moderní filmařiny s motivy a prvky odkazujícími naopak ke starým seriálům. Ne, mohl za to především sám Cruise. Protože jak už jsem řekl: tahle série je JEHO.

Mission Impossible
Nejen, že do série přivedl Johna Woo (který odvedl skvělou práci; jen bohužel nepochopil, že s mimoasijskými herci a v sérii, kde hlavní hrdina musí přežít, jeho hlavní zbraně nefungují...) a J. J. Abramse, (kterému se tak otevřely dveře do světa velkých filmů) ale dokázal upozadit své ego (trojku si vychutnal Phillip Seymour Hoffman, o exhibicích herců ve čtyřce ještě bude řeč) a především se naprosto obětovat pro roli – aktuální film je plný zatraceně adrenalinových scén a jestli si Cruise vysloužil pověst šílence za své televizní excesy, tak nevím, jak mu chtějí lidé říkat, když tohle dělá bez kaskadéra... Tolik na úvod k celkovému kontextu série a nyní to nejpodstatnější k aktuálnímu Ghost Protocolu. Takže: je to parádní film. Nudným kalvinistům z něj musí vybuchovat hlavy. Je to stylový film. A je to neuvěřitelně zábavný film... Kdo za to může? Na Cruise jsme si už ukázali, ale pro připomenutí: ten skrček je možná v osobním životě pošuk, ale pořád je to pan herec (Valkýra nebo Magnolie, pokud mi nevěříte) a charismatu má na rozdávání (opět, pokud mi nevěříte, tak jak vysvětlíte Nicole Kidman? Aha?). Za zády má tentokrát jistotu v podobě Brada Birda.

Mission Impossible

Ten sice zatím dělal jen animáky, ale jeho režie je jedním slovem suverénní. Určitě uslyšíte, že si Bird vlastně střihl hranou verzi svých Úžasňákových – a bude tím míněno, že je to prostě zábavné, nadsazené, plné hračiček atd. atd. Bla bla bla. Ano, je to úžasné, nadsazené a hračiček je také více než dost, ale podstata je jinde: Ghost Protocol opakuje téma Úžasňákových, tedy to, jak se ze skupiny sice skvělých, ale naprosto sebestředných osobností stane výkonný tým (rodina). A o vytvoření opravdu skvěle šlapajícího týmu jde i tentokrát. Čímž se dostáváme k hercům. Jeremy Renner mě poprvé zaujal jako záporák ve S.W.A.T., od té doby ušel kus cesty a patří k nejžádanějším jménům současného Hollywoodu. Je fakt, že akci zvládá jako málokdo, a pokud má po Cruisovi sérii převzít (což berou mnozí jako jasnou věc), proč ne? Ovšem pokud bychom žili v dokonalém světě, tak Ethana Hunta nahradí agent jménem Benji aneb Simon Pegg. Tenhle anglický borec, který má na svém kontě Jednotku příliš rychlého nasazení, jeden z nejlepších akčních filmů všech dob, (dobrá, podle některých údajů se jedná o parodii, ale to sem teď nebudeme tahat) si film ukradl pro sebe.

Mission Impossible

Díky Peggovi je MI4:GP nejlepší komedií roku, aniž by přitom slevila z napínavosti. Je prostě vším, čím by chtěl být Johny English, a ještě mnohem víc. A úžasné na tom je, že díky Peggovi se jako bavič chytá nejen Cruise, který to má v krvi, (a komediálně utáhne sám o sobě skvělou scénu útěku z nemocnice) ale i Renner, do kterého bych to vážně neřekl. Díky jejich malým etudám třeba na téma "Já tě chytím" film odsýpá i ve chvíli, kdy se – relativně – nic neděje. To relativně proto, že princip vyprávění je následující: tým ve špatné výchozí situaci s neodpovídajícím vybavením udělá plán, ten nevyjde a tým se dostane do ještě nevýhodnější situace s ještě méně odpovídajícím vybavením... Takže se udělá další plán a jede se vesele nanovo. A znova a znova. K vítězství tedy tentokrát vede cesta ne přes drobné úspěchy, ale přes těžké neúspěchy. Ghost Protocol díky tomu neztrácí schopnost překvapovat a umožní divákovi zapomenout, že se jedná o sérii, takže by některé postavy měly být "hájené". Ne že by nebyly, ale prostě si nebudete nikdy jistí – a to někdy stačí. To, jaká je film pecka, dokládá i hudba – a to nejen geniální prací s legendární znělkou Mission Impossible, ale i tomu, jak se M. Giacchino vypořádal s hudebními motivy zemí, kde se děj odehrává.

Mission Impossible

Naprosto konkrétně – do kolen půjdete především u ruských chorálů, které takhle dobře nezněly snad ani v Honu na ponorku. Na slavné špionážní thrillery se film vůbec odkazuje často – například, když je první jaderná hlavice odpálena na New York, který za nejlepší jaderný cíl označil už Ian Fleming v Žít a nechat zemřít, tedy v druhém románě o Jamesi Bondovi... Dokonalý požitek hatí jen úplný závěr, kde se sice objeví jedna z klasických postav filmové série, ale také snímek ztratí něco ze své temnoty (kterou v sobě přes všechen humor má – nejen v osobě osobní tragédie Ethana Hunta, ale i charakteru záporáka). Nic není dokonalé, byť někdy jen o kousek...

Mission Impossible 4: Ghost Protocol, USA 2011
Režie: Brad Bird
Scénář: Josh Appelbaum, André Nemec